lördag 31 oktober 2009

The Garden House



The Garden House, Devon: den mest fantastiska trädgård jag någonsin besökt. Trots tre timmars stressande genom den 3 ha (8 acre) stora trädgården, trots att jag inte hann med te och scones som var helt underbara enligt mina vänner, trots ca 450 bilder, kände jag att jag missade jättemycket här....

Carol Klein, Englands motsvarighet till Gunnel Carlson, har den här trädgården som en av sina absoluta favoriter, och jag förstår henne. Här finns allt: slingrande gångar, vackra blommor, spännande ruiner, trappor, vilda planteringar, mossiga murar, höjdskillnader och mycket mer. Jag kommer att göra flera inlägg om den här trädgården, det är helt enkelt inte möjligt att visa allt i ett enda inlägg....
The Garden House, Devon: the most amazing garden I have ever visited. Despite three hours of stressing through the 3 hectares (8 acres) garden, despite I did not have time with tea and scones, which was quite wonderful as my friends, despite about 450 pictures, I felt that I missed the lot here ....

Carol Klein, one of Britain's most famous garden celebrities, has this garden as one of her absolute favorites, and I do understand her. Here is everything: winding paths, beautiful flowers, interesting ruins, stairs, wild plantings, mossy walls, elevation changes and more. I will make several posts about this garden, it is simply not possible to show all the lovely views in one single post ....


 


Ursprungligen är det här en gammal prästgård. Redan 1305 finns det dokumenterat att biskopen på Buckland Abbey instruerade abboten att bygga ett hus åt försämlingsprästen på den här platsen. I början av 1700-talet fanns det en trevåningsbyggnad här, och tornet på bilden är resterna av den.

På 1920-talet byggdes det en modernare prästgård, och strax efter andra världskriget såldes hela fastigheten till den pensionerade Etonrektorn Lionel Fortescue och hans fru Katherine. De döpte om huset till "The Garden House" och satte genast igång med att renovera både huset och trädgården, samtidigt som de drev en framgångsrik plantskola.
Originally, this is an old vicarage. As early as 1305, there is documented that the bishop at Buckland Abbey instructed the abbot to build a house for the parish priest at this site. In the early 1700s, there was a three-story building here, and the tower in the photo is the remains of it.
 

A more modern vicarage was built in the 1920s, and shortly after the Second World War the entire property was sold to the retired master of Eton, Lionel Fortescue, and his wife Katherine. They gave it the present name "The Garden House" and immediately set about renovating both house and garden, whilst running a thriving market garden business.



Under 40 år skapade de tillsammans en trädgård som snart ansågs vara en av de vackraste i England. 1961 startade de en stiftelse och överlät huset och trädgården till den. Efter makarna Fortescues död i början på 1980-talet togs driften över av Keith Wiley, som Lionel Fortescue själv anställt som chefsträdgårdsmästare. Det är Keith som gjort om de gamla hästhagarna till en serie naturinspirerade trädgårdar. 2003 slutade Keith för att bli författare och sköta sin egen plantskola, som heter Wildside Plants.

Här följer ett litet urval bilder från den här underbara trädgården. Jag vill hemskt gärna åka dit igen - jag kan bara tänka mig så fantastiskt det måste vara här under våren med alla lökarna i blom, eller på sommaren med alla perenner. Men hösten var också absolut värd besöket!

Over nearly 40 years, the Fortescues created a garden viewed as considered one of the finest in Britain. By 1961, they had established the Fortescue Garden Trust to which they bequeathed the house and garden to ensure the survival of this beautiful place for future generations. After their death in the early 1980s, Keith Wiley, who was appointed by Lionel Fortescue himself as the head gardener, started a second phase of development. Keith took the paddocks into cultivation,  creating a series of gardens that take their inspiration from the natural world. Keith left in 2003 to become a writer and manage creating his own nursery, Wildside Plants.

Here is a small selection of images from this wonderful garden. I would love to go there again - I can only imagine how fantastic it must be here in springtime with all the bulbs in bloom, or in summertime with all perennials. But a visit in autumn was definitely also amazing!




Colchicum + Viburnum setigerum



The Oval Garden

 
The Walled Garden

 
Spännande grön gång
Exiting green path

 
Härliga höstfärger i lönnträdgården
Lovely autumn colors in the Acer Glade


  
Fler spännande vyer
More exiting views



Hellenium




 Härliga mosstäckta gamla murar
Lovely moss-covered old walls




Mer bilder kommer senare....
Gå gärna in på deras hemsida för att läsa mer: www.thegardenhouse.org.uk
I will post more photos later.
Please visit their website to learn more. www.thegardenhouse.org.uk







17 kommentarer:

  1. Det ser helt underbart ut där! Tog du 450 bilder hoppas jag vi får se ännu fler här på bloggen!
    Verkligen en mycket fin trädgård!
    /Lillianna

    SvaraRadera
  2. WOW säger jag , så oerhört många fantastiska platser och trädgårdar som du får komma till under din utbildning Helen. Hade jag varit 15år yngre och helt frisk så hade jag velat att utbilda mig inom det samma som du;-) Ser med förväntan fram emot fler bilder. Tack för att du delar med dig av ditt bildarkiv. Av bilderna att döma måste det ha varit rena himmelriket att gå där.

    SvaraRadera
  3. Ååååhhhhh.... det är SÅ vackert! Jag förstår precis varför du inte hann med. Och ser fram emot fler inlägg därifrån.
    Maken och jag har börjat spinna resplaner, vart är inte riktigt bestämt och när ännu mindre (det är mycket nu) men jag skulle gärna vilja börja med England. Tänk England till våren, Italien i sommar och Spanien i höst, där skenade fantasin minst sagt iväg "skrattar" Då får vi nog vinna högvinsten på en lott först.

    SvaraRadera
  4. Oooooooooh, jag dör, av lycka. Vilket ställe! Vill absolut dit! Tack snälla Helen för att du visar oss detta! Jag vill bli rik NU, så jag kan åka dit. Jag vill ha meeeeeeeeeeera bilder!!
    Hulda

    SvaraRadera
  5. Redigt vackert! Jag skulle vilja ha den där ruinen i min trädgård :-) Kan man annat än älska en trädgård som denna?
    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  6. Oj! Ja det verkar vara en trädgård som man kan vara länge i och hitta massa nya saker hela tiden. Det är så mysigt med murar och ruiner, det blir en sådan speciell stämning.

    SvaraRadera
  7. Oj så kul Helen, här har jag varit! Vad roligt att få återse denna ljuvliga trädgård med dina fina bilder, de väcker fina minnen. Kram Tyra

    SvaraRadera
  8. What a fantastic place! I love how the old rectory is incorporated into the garden.

    SvaraRadera
  9. Tror att du och jag får åka dit så du hinner se allt. Kan du lägga ut alla 450 bilderna?
    Hjärtat slår.... vill se mera
    Kolla vad jag fick till rabatten på min blogg.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  10. Ett STORT TACK för denna rundvandring! Den ovala trädgården var ju makalös!!! Häftigt!

    SvaraRadera
  11. I agree this is a lovely garden, like you it is one I would love to visit again. I look forward to the rest of your pictures. I would like to visit when the wisteria is out - they have (had when I visited) it trained on the sides of pathes, must be lovely when it is in flower.

    Best wishes Sylvia

    SvaraRadera
  12. What a beautiful garden! Thank you for taking us on the tour. I love the pathways and the mix of autumn colours.

    SvaraRadera
  13. Detta verkar ju nästan himmelriket för en trädgårdsälskare!! Fina bilder! Mera!!! /Ruben

    SvaraRadera
  14. Ser verkligen fram mot ännu fler bilder. Vilken trädgård! Vilken upplevelse! Tack!

    SvaraRadera
  15. Hej Helen!
    Tack så mycket! Roligt att du vill ha orkidebakgrunden.
    Jag har ett personligt inlagg till dig på min servicesida (du får nog scrolla ner en bit)
    Kopiera hela koden och klistra in i en HTML/JavaScrpt gadget, använd del långa gadgat som finns längst ner i footer så att allt hamnar på rätt plats.
    Ha de gott! Sanny

    SvaraRadera
  16. Åh så underbar! Föstår din hänförelse! Den känner man ju enbart genom att se dina bilder!! Att vara på plats måste ha varit sagolikt underbart!!!

    SvaraRadera
  17. Tack för utflykten! Den ovala trädgården är ju helt vindlande, svindlande häftig!
    Hej hej
    /Ann Marie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)