måndag 26 oktober 2009

Studiedistraktion / Distraction from my studies

Idag är det hemstudiedag, dvs istället för att åka till skolan är det meningen att jag ska sitta hemma och plugga. Jag har en gedigen litteraturlista med tillhörande skriftliga uppgifter att ta mig igenom, både om trädskötsel och rehabträdgårdar, och dessutom är det bland annat tenta på sommarblommor på fredag. Men det finns så mycket annat som fångar uppmärksamheten, även en grå och regnig dag som den här. Jag tar kameran med mig och går en sväng i trädgården för att se vad det är för några förvirrade växter som blommar nu, sista veckan i oktober.
Today is a day for home studies, ie instead of going to school I'm supposed to sit at home and study. I have an extensive reading list with written assignments to get through, both on tree care and rehab gardens, and moreover, it is exam on summer flowers on Friday. But there are so many other things that catch attention, even a gray and rainy day like this. I take the camera with me and goes for a walk in the garden to check few confused plants that bloom now, the last week of October.


Bergklinten har blommat i princip nonstop sen i maj. De blålila blommorna är extra vackra mot den gulbruna bakgrunden.
The Centaurea montana has blossomed basically nonstop since last May. The bluish-purple flowers are especially beautiful against the yellow-brown background.

 
 Blågullet blommar på det också, både det blå och det vita.
The Polemonium caeruleum is still going strong, too....




Klätterrosen New Dawn har en hel del knoppar fortfarande. Blir det inte alltför många minusgrader kommer den säkert att blomma till jul.
The climbing rose New Dawn has still a lot of buds. If it doesn't get too many degrees below zero, it will surely bloom until Christmas.



Rosentamarisken ser nästan ut som en jättestor ljungplanta. Den började blomma i juli, och jag är verkligen spänd på hur länge till den tänker fortsätta....
The rose tamarisk almost looks like a giant heather plant. It began to flower in July, and I'm really curious how long it will continue ....



 Men värst är väl ändå pandanunneörten, som borde varit helt nervissnad och borta så här års. Den tycks trivas riktigt bra under den japanska lönnen.  Jag hoppas bara inte den förtar sig så den inte visar sig nästa år...
But the worst is surely the Corydalis flexuosa, which should have been completely withered and gone this time of year. It seems to thrive quite well below the Japanese maple. I just hope it does not detract so it doesn't show at all next year ...




Julrosorna är däremot helt rätt i tiden. De gillar tydligen platsen de står på eftersom många av dem frösått sig under året. Tittar man närmare på dem är de fulla med knoppar. Det lovar gott framöver...
Christmas roses are, however, quite just in time. They obviously like the place they are at as many of them has grown from seeds during the year. If you look closely at them, they are full of buds. It looks really promising for the days to come ...


Min nyplanterade ginkgo har börjat få höstfärger, och snart tappar den sina barr. Jag är så spänd på att se om den överlever vintern, men jag har satt den så skyddat jag kan ganska nära en tegelvägg i sydöstläge, så det borde ju gå.
My newly planted ginkgo has begun to get autumn colors, and will soon lose its needles. I'm so excited to see if it survives the winter, but I have put it fairly sheltered near a brick wall in the southeast location, so it should work.



Den här rönnen med sina vackra rosa bär fanns här redan när jag flyttade hit, så jag vet tyvärr inte vilken sort det är. Den är väldigt populär bland fåglarna i alla fall.
This rowan with its beautiful pink berries was already here when I moved here, so I unfortunately do not know what kind it is. Popular with the birds is in all cases.



Jag har ett stråk med ljungplantor i två rosalila nyanser som går rakt igenom tomten. Det ser nästan ut som en rosa bäck. Jag älskar ljung - de är faktiskt vackra hela året, även om höjdpunkten är nu. Dessutom går de utmärkt att plantera i vanlig trädgårdsjord, fast jag är lite försiktig med gödslingen.
I have a stream of heather plants in two pink purple hues that go straight through the border. It almost looks like a pink stream. I love Heather - they are actually beautiful throughout the year, although the peak is now. In addition, it works great to plant them in ordinary garden soil, though I am a bit cautious with fertilization.






Vallmokapslarna ser mer ut som om de hör hemma på en antik stol eller nåt. Själva kapseln ser härligt "shabby" ut, och man kan nästan tro de är förgyllda i toppen.
The poppy pods look more like they belong on an antique chair or something. The pod itself looks as it has a lovely antique print, and one can almost believe they are golden on top.


Det var någon som frågade mig en gång vad det var för kaktus jag hade i trädgården. Först fattade jag ingenting, men sen insåg jag att det var vingbenveden hon menade. Den ser rätt taggig ut så här års...
Someone asked me once what it kind of cactus I had in the garden. First, I didn't understand anything, but then I realized it was teh Eounumys alatus she meant. It looks actually quite prickly this time of year ...



Nej, nu är det väl dags att återgå till pluggandet igen...
Well, I guess it's time to return to my studies now ...



Ha en riktigt bra vecka allihop!
Have a great week everyone!



10 kommentarer:

  1. Ja, onekligen finns det mycket som drar en från studierna! Vallmokapseln var ju som ett smycke! Vad duktig du är på att fotografera! Men nu, tillbaka till studierna! Själv ska jag måla ute om en stund!
    Hulda

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Vad roligt att du gillade mina foton av trädgården! Det är så inspirerande med respons. Särskilt som när man som jag är total nybörjare med att anlägga trädgårdar. Har alltså ingen utbildning utan bara kör så det ryker. När dammduken kom, den vägde 225 kilo!!! funderade jag litet på vad jag gett mig in på... Inga maskiner hade vi tillgång till heller och dammen var hela två meter djup...hur sjutton skulle vi få dit duken utan att tappa ner den i hålet?! Hade vi tappat ner den hade vi nog inte fått upp den igen. Man får fundera ut saker när man inte har tillgång till de rätta redskapen.
    Som med de största skifferplattorna...dem rullade vi uppe på avsågade stockar för att få på plats. De var så tunga så de gick inte att rubba för hand.
    Men är man envis och har en bild inuti huvudet om hur det skulle kunna se ut så är det "bara" att köra så det ryker! :) Och när man sedan av vissa människor får höra att det bara kommer att misslyckas...ja då blir man ju lite förbannad också och tänker att man minsann ska visa dem! :)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Ja, Ljung-grenar är fina dom.... ;-)

    //Micke

    SvaraRadera
  4. Herregud vad mycket fint du har som fortfarande blommar Helen. Jag förstår att det var roligare att fota än att plugga, särskilt som du är en så duktig fotograf. En spark i baken från mig till på fredag:)

    SvaraRadera
  5. Good luck with your studies Helen... your photos are lovely and I especially love the poppy pod... it does look like some antique part of a piece of furniture.... love the Gingko leaf too. All great fall shots. Carol

    SvaraRadera
  6. Ja, vad ska man säga, när man som jag bor i norr och kan bars förundras över vilken fin och lång säsong andra lyckliga trädgårdsinnehavare kan få. Ljuvliga färger fortfarande hos dig. Inga rönnbär eller vackra blommor hos mig mera i år men njuter av andras hösttröst :)
    Må gott /Bea

    SvaraRadera
  7. Tjena. Allt väl? Kikar in o läser lite hos dej nu så här i höstrusket.
    Ha en skön kväll. /Mia

    SvaraRadera
  8. Vad fint det är i din trädgård nu. Julrosorna verkar trivas jättebra. Att få den att fröså sig är ju toppen.

    Ha det gott/Gunilla

    SvaraRadera
  9. I am glad you took a break from your studies to share these pictures with us. :) The Centaurea montana is beautiful. I didn't know New Dawn would bloom until so late in your climate. It's wonderful to have roses late in the year. I love the rose tamarisk and heathers and the beautiful poppy seed pod. You still have a lot of interest in your garden!

    SvaraRadera
  10. I år har de verkligen överträffat sig själv. Det är nästan ofattbart att så mycket fortfarande är fint och blommar! Ginkon har jag aldrig gjort något med för att skydda den under vintern, visst bor vi väl i samma zon?! Vår Ginko klarade galant även den vinter då den var ganska nyplanterad och temperaturen låg nere på -17 grader under en längre tid. Så jag tror inte att det ska vara någon fara med din. Lycka till med tentan. Jag har precis betalat min första kurs och hoppas kunna komma igång inom en vecka / gittan

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)