söndag 11 oktober 2009

Så här ser det ut där jag är idag - This is how it looks where I am today


I veckans fototriss ska jag beskriva hur det ser ut där jag är idag.
Det är en riktigt grå och trist höstdag, kall och ruggig. Men trotsar man vädret och ger sig ut i naturen ser man att det inte är så grått ändå.
Jag har förmånen att få bo med två vackra sjöar inom promenadavstånd.
In this week's Three-of-a-kind, I should describe what it looks like where I am right now.
It is a very gray and dreary autumn day, cold and shabby. But if one defies the weather and venture out into the wild, we see that there is so gray, it becomes obvious that it isn't so grey anyway.

I am privileged to live with two beautiful lakes within walking distance.





Abborrsjön (det finns en flygande häger mitt i den här bilden - ser ni den?)
Perch lake (there is a flying heron in the middle of this picture - can you see it?)


Hjälmsjön med en ensam simmande and
Helmet lake with a lonesome swimming duck


 Min egen trädgård är inte heller grå. Här tävlar den röda vingbenveden med den gula häggmispelhäcken och skarpt lila astern om uppmärksamheten.
My own garden is not gray either. There is a competition going on between the red Eounymus alats, the yellow Amalanchier hedge and the bright purple aster to get the most attention.


 

Se fler lägesrapporter på Fototriss.
See more autumn photos in Fototriss.

13 kommentarer:

  1. Hej!

    Fina bilder. Ja det ser ut som du bor mycket vackert, även en höstdag som denna.

    Må fint, önskar Irene

    SvaraRadera
  2. Jättevackra bilder! Svårt att välja en favorit.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. The images of the lakes with the flying heron and the lone duck...are stunning. And the colours in your garden are lovely!

    SvaraRadera
  4. Härligt att ha så vacker natur runt om och vilka vyer att fota:-) Jag gillar din andra bild.. den påminner så mycket om där jag ibland springer omkring o fotar.. regn hos mig idag oxså:-(

    SvaraRadera
  5. Ja nu är det vackert!
    Fint du visar.
    Kan komma först när det varit en frostknäpp?
    Ingen ide att röja ännu för det blommar så mycket.
    Hörs
    Annika

    SvaraRadera
  6. En underbar triss! Jag älskar vatten! Men min favorit blir ändå trädgården.

    SvaraRadera
  7. Så vackert det är runt dig och Compton Acres, i förra inlägget, är verkligen något!

    SvaraRadera
  8. Verkligen färgglatt och fint / gittan

    SvaraRadera
  9. Jag kan knappt titta på dina inlägg om England utan att bli grön av avundsjuka och med tanke på mitt lysgula nagellack hade jag ju också kunnat var med på fredags färgen. Det är skönt att ha naturen inpå husknuten vi hade en älg på vår gata förra veckan.
    Härligt med när det speglar sig i sjön - blir liksom dubbel vackert

    Aster, om du har en liten bit av den rosa så skulle jag vilja önska en liten bit.

    På söndag planerar jag in mat på eftermiddagen när du kommer- skall bli härligt att träffas igen och så är jag lite nyfiken på både draken och mitt lilla slott.

    Kram MB

    SvaraRadera
  10. vackra bilder.... Nr 1 är min favvo!

    SvaraRadera
  11. Dessa bilder doftar höst...!!!

    SvaraRadera
  12. Fina höstbilder med snygga färger och speglingar i vattnet.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)