fredag 23 oktober 2009

Blooming Friday - Autumn at Norrviken




Det finns inte så mycket som blommar nu, men på Norrviken glöder det ändå. Det här fotot är taget från andra våningen på Villa Abelin, ner mot den japanska trädgården. Följande bilder är också tagna i japanska trädgården, alla utom en.
There is not much in bloom now, but at Norrviken glowing still. This photo was taken from the second floor window at Villa Abelin, down to the Japanese garden, where the following photos have been shot.







Katsuran är flammande gul och sprider en doft av vetebröd eller pepparkaka, beroende på vem det är som ska beskriva den...
Cercidiphyllum japonicum
The katsura is blazing yellow and spreads the scent of white bread, or maybe ginger bread, depending on who's describing the scent...


 
Acer palmatum 'Atropurpureum'

  
Hästkastanj Aesculus hippocastanum *** Tulpanträd Liriodendron tulipifera
 
Acer palmatum 'Atropurpureum'

 
Vresbok Fagus sylvatica f. tortuosa


Fler bidrag till Blommig Fredag hittar du hos Katarina.
More contributions to Blooming Friday you'll find at Katarina's.




 

18 kommentarer:

  1. Åhh vilka läckra bilder på alla färggranna träd som du visar! De blev ännu vackrare när jag förstorade bilderna!

    SvaraRadera
  2. Vackra blad är minst lika fina som blommor!
    Det var längesedan jag var på Norrviken, trots att det inte ligger så långt från oss så är vi sällan där, inte minst på hösten. Ändå är det kanske nu det är som vackrast!
    Ha en skön helg!
    Jenny

    SvaraRadera
  3. Vilka otroligt vackra bilder Helen, du är ju en superduktig fotograf:)

    SvaraRadera
  4. När jag väl har accepterat hösten älskar jag den! Underbara färger och fina bilder/ Eva

    SvaraRadera
  5. Vilka otroligt fina höstfärger! Oktober månad är en vacker månad!

    SvaraRadera
  6. What a lovely garden to visit. I especially love the old gnarly tree in your last shot. Inspiring post. Carol

    SvaraRadera
  7. Oooooh, vilka fina bilder! Där i den trädgårdsdelen vill jag sitta, njuta och kurera mig!
    Hulda

    SvaraRadera
  8. What a beautiful garden. I just love the burgundy colors of the leaves.

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder du är en bra fotograf,,(hur får du bilderna klickbara är det ngt man fixar i photoshop eller på nätet?

    Vilka träd,,KAtsura är det kanske den som sägs lukta pepparkaka?
    ha en go helg!

    SvaraRadera
  10. The Katsura is magnificent. Such wonderful color and form, and fragrant too! I love the last shot too.

    SvaraRadera
  11. Verkligt vackra bilder, speciellt Vresboken. visste inte att de fanns ett träd med det namnet.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Underbara bilder, Helen!
    Ja, hösten är en färgsprakande final på sommaren!
    Trevlig Helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  13. Ohhh, Tack Helen för att du visar så vackra bilder från denna ljuvliga trädgård. Så roligt att få se bilder från den hösttid också. Då är det sällan, för att säga aldrig, man åker dit och tittar. Det är kanske stängt för allmänheten då också? Därför så underbart att du visar färgprakten därifrån.Skulle vilja komma i närheten av en katsura nån gång just för att se vad jag tycker att den doftar. Man blir ju så nyfiken!Ha en riktigt skön helg nu!/Karin

    SvaraRadera
  14. Utrolig vakre trær!
    Hvem behøver blomster når trærne er så vakre?
    Det må være en drøm å rusle rundt under slike fargesprakende trær:)

    SvaraRadera
  15. Vilken fin bild på Vresboken! Jag gillar att fotografera träd i motljus, det blir så läckert. Du undrade över min kurs, det är distant via Trädgårdsakademin. Jag måste börja någonstans och tyckte att deras kurser lät intressanta. Men det kommer att bli en ansökan till våren både till Hvilan och till Båstad. Lite hoppas jag att de kurser jag hinner gå innan dess ska kunna avra till min fördel när jag söker in / gittan

    SvaraRadera
  16. distans ska det naturligtvis stå =)

    SvaraRadera
  17. Those are awesome shots of the fall colours. The trees look like transformed sculptures.

    SvaraRadera
  18. Hej hej

    Vilken trevlig blogg jag har kommit till!

    Vilka fina bilder som du har tagit! på naturen!

    Kram Lisa

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)