måndag 12 oktober 2009

Trädgårdsböcker / Garden books

Lite shopping blev det ju förstås när jag var i England. Men inte kläder eller presenter eller andra prylar eller växter (jo, en liten planta...) utan böcker!
Of course I did a little shopping too when I was in England. But not clothes or gifts, or other gadgets or plants (well, one small plant ...) but books!


I stort sett alla trädgårdarna vi besökte hade både försäljning av plantor, prylar och böcker, och man kunde göra riktiga fynd till bra priser. Om mina böcker var fynd vet jag inte för jag har inte hunnit läsa dem än, men de har i alla fall vackra bilder...
Almost all the gardens we visited were both selling plants, gifts and books, and you could make real bargains at good prices. If my books were bargains I do not know since I have not had the time to read them yet, but if nothing else, they have pretty pictures ...


The Botanical Garden är ett uppslagsverk där jag köpt Volym 1, Trees and shrubs. Den är skriven av Roger Phillips och Martyn Rix och på nästan 500 sidor beskrivs ungefär lika många släkten av lignoser. Det som är bra med boken är att den innehåller detaljbilder på blad, blommor och frukter. Jag köpte den med tanke på den kommande växttentan, men just de växter vi ska tenta av är inte fullt representerade här. Däremot väldigt många andra...
Om inte annat är det en vacker bok att sitta och bläddra i. Helt klart värd sina 25 pund, tycker jag.
ISBN 1-55297-591-6
The Botanical Garden is an encyclopedia, where I bought Volume 1, Trees and shrubs. It is written by Roger Phillips and Martyn Rix and at almost 500 pages they describe about 500 different genera of lignoses. The good thing with this book is that it includes detailed pictures of leaves, flowers and fruits. I bought it thinking about the upcoming plant exam, but the plants we must exam are not fully represented here. On the other hand a great many others ...
Definitely it is a beautiful book to sit and browse in. Clearly worth its £25, I think.



RHS Encyclopedia of Garden Design är nästan lika stor och tung som Botanical Garden. Den är på 350 sidor och är sammanställd av Chris Young. Här finns allt man kan behöva tänka på när man ska planera, anlägga och plantera en utomhusmiljö. Så här står det på baksidan: The comprehensive design bible that offers fresh and achievable ideas for every garden. Full med vackra bilder, massor med tips och många steg-för-steg-bilder med praktiska förklaringar. Också värd 25 pund, tyckte jag. Båda böckerna är inköpta på Heligan.
ISBN 978-1-4053-2905-7
RHS Encyclopedia of Garden Design is almost as big and heavy as Botanical Garden. It contains 350 pages and is edited by Chris Young. Here you can find everything you might need to consider when planning, building and planting an outdoor environment. You can read this in the back of the book: "The comprehensive design bible that offers fresh and achievable ideas for every garden." Full of beautiful pictures, lots of tips and several step-by-step photos with practical explanations. Also worth £25, I thought. Both books are purchased at Heligan.


Ytterligare en bok utgiven av RHS, Euphorbias av Timothy Walker. Den tar upp allt som är värt att veta om Törelsläktet - vilken miljö de trivs i, vilka sjukdomar de kan få och mycket mer. Dessutom går den närmare in på många av de ca 200 arterna som RHS listar, uppdelade på annueller, perenner, städsegröna bienner/perenner och städsegröna/lövfällande buskar. För mig, som är väldigt fascinerad av Euphorbior just nu, är det en liten klenod. (Och här var jag dessutom tvungen att köpa med mig en liten planta hem, en myrtentörel (Euphorbia myrsinites). Den överlevde att packas ner i resväskan invirad i en tröja. Vi får se om jag kan få den att överleva att växa hos mig också... Jag tror inte den är härdig så den får övervintra i sin kruka bland fuchsior och pelargoner.)
Boken kostade 7,99 pund och jag köpte den på Hestercombe.
ISBN 978-1-84533-376-8
Another book published by the RHS, Euphorbia by Timothy Walker. It contains everything worth knowing about the Euphorbias - what environment they thrive in, what diseases they can get and much more. In addition, detailed information of many of the about 200 species listed by RHS, divided into annuals, perennials, evergreen biennials / perennials and evergreen / deciduous shrubs. For me, who is fascinated by Euphorbias at the moment, it is a little gem. (And here I was also forced to buy with me a little plant home, a Euphorbia myrsinites. It survived to be packed into the suitcase wrapped in a sweater. We'll see if I can get it to survive, growing in my garden also ... I do not think it is hardy so it may hibernate in its pot together with my fuchsias.)
The book cost £7.99 and I bought it at Hestercombe.



The Gardener's Year, skriven av John Ferguson och Burkhard Mücke, köpte jag dels för att den var billig (3.99 pund), dels för att det är lite kul att jämföra odlingsåret i England mot Sverige. Men "Den lilla gröna" av Eva Robild och Annika Christensen är både vackrare och bättre tycker jag! =) Jag köpte boken på Compton Acres.
ISBN 0-7112-2053-0
The Gardener's Year, written by John Ferguson and Burkhard Mücke, I bought partly because it was cheap (£3.99), partly because it's fun to compare the gardening year in England to Sweden. But "The little green" by Eva Robild and Annika Christensen is both prettier and better, I think! =)
I bought the book at Compton Acres.



Den sista boken var verkligen ett fynd! Den heter Pruning Fruiting Plants och är skriven av Richard Bird. Här beskrivs på ett lättfattligt sätt med massor av bilder hur man uppbyggnadsbeskär (och underhållsbeskär) olika typer av fruktträd. Det finns ett helt uppslag för varje variant med riktigt bra foton och tecknade bilder. Den här boken kommer jag att ha mycket nytta av! Kostade 2.99 pund på Compton Acres.
ISBN 978-1-84476-285-9
The last book was really a bargain! It is called Pruning Fruiting Plants and is written by Richard Bird. It describes in a straightforward manner with lots of photos how to do initial training (and crop maintenance) in different types of fruit trees. There is a whole lookup for each variant with really good photos and cartoon images. I will have much benefit from this book! Cost £2.99 in Compton Acres.



Mitt svenska trädgårdsbibliotek växer hela tiden, och snart är det fullt i hyllan. Det är svårt att plocka ut några favoriter, men de tre jag tar fram och tittar i mest är dessa.
Perenner av Marie och Björn Hansson.
ISBN 978-91-518-4771-9
Ska man bara ha en perennbok fyller denna alla behov. Den beskriver massor med olika perenner, både arter och sorter med vackra och tydliga bilder. Man får veta viktiga saker som önskad jordmån, ph-värde och sol/skugga lika väl som lite mer kuriosa. En bok som man lika gärna kan bläddra i för den är vacker som en utmärkt uppslagsbok!
Beskärningsboken av Klaus Vollbrecht m fl.
ISBN 91-27-35695-7
Det borde vara krav på att man skaffar en beskärningsbok samtidigt som man köper sekatör, så hade kanske många stackars buskar och träd runt om i folks trädgårdar mått mycket bättre... Det här är en av de bättre böckerna i ämnet - billig, lättfattlig och tydlig.
Växtförökning / lökar, frö och sticklingar av Steven Bradley
 
ISBN 978-91-0-011353-7
Den här boken hittade jag på bokrean i våras. En nätt liten sak för 39:- som bara slank med. Men sen har jag upptäckt så himla bra den är! Den beskriver precis hur man gör avläggare, och vilka växter det passar på, och vilken tid man ska göra det, hur man samlar in egna fröer, hur man tar sticklingar, hur man förökar lökar och så vidare. Verkligen ett fynd!
My swedish garden library is constantly growing, and soon the shelves will be full again. It is hard to pick out a few favorites, but the three I look in mostly are these.
Perennials by Marie and Bjorn Hansson.
Should you just have a book about perennials, this will fill all your needs. It describes lots of different perennials, species and varieties with beautiful and clear pictures. You get to know important things as soil type, pH, sun / shade as well as some more curiosities. A book that you can just as easily browse for it is beautifulness as well as an excellent reference book!
Pruning Book by Klaus Vollbrecht and others.
It should be a requirement to obtain a pruning book when buying your pruning shears, that would perhaps make many poor shrubs and trees around people's gardens feeling much better ... This is one of the better books on the subject - cheap, straightforward and clear.
Plant Propagation / bulbs, seeds and cuttings by Steven Bradley
This book I found over at the Book Sale this spring. A neat little thing for 39 SEK which just slipped by. But reading it, I've noticed how amazingly good it is! It describes exactly how to do layers, and on which plants, and what time to do it, how to collect their own seeds, how to take cuttings, how to multiply bulbs and so on. Really a bargain!





Hos Maria hittar ni fler tips på bra trädgårdsböcker den här veckan.
In Maria's Garden Blog, you will find more tips on good gardening books this week.

14 kommentarer:

  1. Det är så roligt att handla böcker i England - utbudet är så enormt!
    Av mina svenska böcker är just boken Perenner som du visar, en av favoriterna!

    SvaraRadera
  2. Smart tycker jag! Ser bra ut.
    Mari och Björn är toppen duktiga.
    Had et gott
    annika

    SvaraRadera
  3. Mm, Helen. Det är kul med böcker, och jag vet vad jag hade köpt med mig för böcker från England, och det vet nog Katarina med.
    Ja,just det rosenböcker, om de gamla odlarna mm.
    Myskroshybridernas historia är ett stort intresse bla.
    I morgon jobbar kvällen, men på förmiddagen, skall jag försöka få fram nåpgot ur min boksamling, och inte bara om rosor...
    Ha det så länge!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  4. Oj! Härliga böcker du förde med hem från Britania! Måste bli dig till stor nytta! Böcker är vad jag också fascinerats & shoppat mest av vid Englandsturer!
    De tre svenska har jag jag också! Mycket bra böcker!!!

    SvaraRadera
  5. Perennerboken brukar jag bläddra i om sommarnätterna när sömnen vägrar infinna sej. Underbar. De övriga två har jag haft lånade ifrån biblioteket. Tycker om dem båda två. Underbart att köpa böcker i England, brukar ha rejält med övervikt i kappsäckarna vid hemkomsten därifrån...
    Jag har nu läst bakåt dina inlägg, jag vågar rent ut sagt inte så ofta gå på din blogg, jag undrar om du har nåt virus eller bug eller något dylikt (jag förstår mej inte mycket på datorer) men det som händer är att det det börjar komma upp nya och åter nya rutor plötsligt, och det finns inte något annat sätt att stoppa det hela än att knäppa av hela datorn med power-knappen. Det händer faktiskt nästan varje gång...

    SvaraRadera
  6. Mimi: Jag har också haft det problemet, och även med andra bloggar (till exempel Naturliga ting). Men sen jag gick över till Firefox istället för IE fungerar det alldeles utmärkt. Så jag tror det är där problemet ligger. Du kan ju testa, jag vill gärna att du fortsätter läsa hos mig =)
    /Helen

    SvaraRadera
  7. Hallå Helen! Vilka bra julklappstips till trädgårdsgalna släkten. Och framför allt, till mig själv :D

    Marit

    SvaraRadera
  8. O vilka härliga böcker.... de kommer du säkert få användning för. O såna trevliga reseminnen de blir. Beträffande xs o växthusen så har hon egentligen bloggträff helgen som kommer men jag jobbar då. Du kan säkert haka på, lägg en kommentar på hennes blogg. Då har du väl precis gjort klart tentan så du kan koppla av lite ;-)
    Ha en himla skön vecka
    Nina

    SvaraRadera
  9. Engelska trädgårdsböcker är ofta härligt tjocka och bra. Och till bra pris! Grattis till ett väfyllt bibliotek.
    Eva

    SvaraRadera
  10. Dom tre svenska har jag, det är härligt att ha ett gäng böcker och bläddra i och njuta av bilder och få lite tips ifrån - funderade ett tag på att ta upp de lite udda böckerna som den från södra Indien fast det är bara kul ingte man förstår då det är skrivit på Hindu.

    Kul att du hänger på Temat, MB

    SvaraRadera
  11. Vilket härligt trädgårdsboksbibliotek du har! Men så ska du väl bli trädgårdsmästare, eller hur? Kram Eva Linnea (Häxor&Änglar)

    SvaraRadera
  12. Ser spännande ut!! Nu är hösten och vintern räddad - och sedan blir det julklappsböcker?? Man kan ju alltid önska. /Ruben

    SvaraRadera
  13. Kanonbra inlägg - man tackar för alla uppslag!

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Oooh, det är ju så skoj med nya böcker! Vilken härlig samling!
    Hulda

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)