lördag 7 november 2009

Manor House och Mary Payne


 Vi fick förmånen att besöka en privatträdgård också, The Manor House. Den är alltså inte öppen för allmänheten.
We had the opportuniy to visit a private garden as well, The Manor House. It is generally not open to the public.





 


 En av Englands främsta landskapsarkitekter, Mary Payne, visade oss runt och berättade om trädgården. Hon är en riktigt härlig människa men svår att fotografera eftersom hon aldrig stod stilla....
  One of England's foremost landscape architects, Mary Payne, showed us around. She is a really nice person but difficult to photograph since she never stood still...





 
Gården har funnits sedan 1400-talet. Hur gammalt huset är vet jag inte, men knappast fullt så gammalt. Jag gillar det i alla fall.
The manor has been here since 1400. How old is the house I do not know, but hardly quite so old. I like it anyway.

 
 Den formella trädgården framför huset med arkadklippt avenbokhäck och buxbomsparterrer
The formal garden in front of the house with arcade cut hedges and buxus parterrs 



 
 Den enda rabatten som finns i trädgården - en traditionell engelsk rabatt i William Robinsonstil. Säkert ursprungligen anlagd under 1800-talet
The only flower bed in the garden - a traditional English border in William Robinson style. Probably originally from the 1800s



 
 En rejäl damm måste varje trädgård med självaktning ha. Den här har funnits här i århundraden.
Each garden with self-esteem needs to have a big pond. This one has been here for centuries.




 
 Eken sägs vara en av Englands största i sitt slag. Den är enorm!
This oak is said to be one of England's largest of its kind. It is huge!




 
 Kanske har man haft sina utemöbler här under 1400-talet? Nej, troligen inte så tidigt, men säkert några hundra år senare.
Maybe they sat here in their garden furniture in the 13th century? No, probably not that early, but surely a few hundred years later.



 


 
 Många spännande blickfång.Vad finns längre fram?

  Many exciting eyecatchers. What lies ahead?




 
 Och skottkärrorna slits ut på löpande band
And wheelbarrows are worn out one after the other




 Den nyare delen av trädgården är anlagd av Mary så sent som 2004 (och är inte färdig än). Här är det naturlika planteringar som gäller, och det är viktigt att de är vackra året om. Vi besöker trädgården den 1 oktober, och nog är det höstvackert!
The new part of the garden is designed by Mary as recently as 2004 (and is not finished yet). Here the plantings are supposed to melt into the surrounding nature, and it is important that they are beautiful all year round. We visited the garden on October 1, and it really is autumn besutiful!




 
 Mary har satsat på mycket gräs, färgstarka perenner och buskar som får fina höstfärger.
Mary has focused on much grasses, colorful perennials and shrubs that get fine autumn colors.



 







 




 


 Det skulle vara väldigt roligt att besöka den här trädgården även under övriga årstider. Det skulle också vara roligt att få träffa Mary igen, och kanske besöka andra trädgårdar hon har gjort (hon är förresten inblandad i Compton Acres också)
I would love to visit this garden even during other seasons. It would also be fun to see Mary again, and perhaps visit other garden she has been working with (by the way she is involved in Compton Acres, too)





Uppdatering 091109 
Efter ett flertal kommentarer om trädgårdens skötsel vill jag bara berätta att det finns en (1) anställd trädgårdsmästare som sköter allting själv. Mary Payne kommer också dit ca en gång i månaden och tittar till anläggningen (och honom). Det fungerar - men bara nätt och jämnt... 








12 kommentarer:

  1. Förstår att du gillar den....så läcker!
    Önskar att jag kommer så långt nån gång att jag gör en ordentlig skiss på en ny rabatt o sen följer den ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  2. A wonderful place, so full of beauty and history. I love the flower bed against the wall, and the huge oak true, and the new garden designed by Mary -- there's so much color and lovely textures going on.

    SvaraRadera
  3. Riktigt vackert!
    Men antingen måste man ju ha så mycket pengar så man inte behöver jobba för att hinna med den eller så måste man anställa trädgårdssköter :-) Jag är nog trots all ganska nöjd med att jag inte har mer än 900 kvadrat :-) :-)
    Christer.

    SvaraRadera
  4. Tack för titten! Härligt att hon också gillar blodormrot, en av mina favvisar.
    Eva

    SvaraRadera
  5. Oj, oj så läckert, det var en trädgård för mig, jag som älskar gräs...
    Ha en skön söndag!
    Jenny

    SvaraRadera
  6. Jag vet inte vad jag skall skriva men jag sitter och säger oj oj oj oj oj hela tiden.
    Vilken resa ni hade förstår om du var trött när du kom hem.
    England är verkligen en föregångare.
    Tack för din rara kommentar.
    Kram på dig ´
    Annika

    SvaraRadera
  7. Precis så där vill jag ha det; med en mur runt om min trädgård. Bilden på muren med valvöppningen med grinden som leder vidare..för mig är det såå vackert!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  8. Vackert,,vilken trädgård,,men man undrar vem sköter den,,anställda,,intressant med den där löken du skrev om undras om det är den jag har,,har ngt liknande,,fast kjag kan inte minnas att den var så hög..
    ha en go söndagskväll Monica

    SvaraRadera
  9. Roligt att se en litet annorlunda trädgård. Vilka stora områden! Man undrar hur pass lättskött eller svårskött trädgården är. Nog inget för en latmask som jag! /Ruben

    SvaraRadera
  10. Underbart att få se olika trädgårdar från England. Jag blir riktigt glad i höstmörkret och den här var väldigt speciell tycker jag. Mycket former, mindre med färg. Den där "uteplatsen" gillade jag verkligen! Något att fundera på när mitt lusthus en dag packar ihop.

    SvaraRadera
  11. Vad fint :) jag är inte super inne på trädgårdar som du men jag tyckte faktiskt det var ganska fint, särskillt den nya trädgården. Den ser ut som en äng som har blivit träffad av regnbågen :)

    /Robin

    SvaraRadera
  12. Tack käre son, det var en vacker liknelse! =) /Helen

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)