onsdag 3 februari 2010

♥ Jag kunde ha kysst honom ♥ / ♥ I could have kissed him ♥

 
Dvs Schenkerkillen som placerade en kartong på skrivbordet framför mig idag där jag satt på kontoret nere på kommunen (samma kille som igår, så han visste var jag fanns). Nu kysste jag inte honom, men det var bra nära... I kartongen låg nämligen min kamera, hel och hållen med objektiv och allt. Den jag fick igår var alltså inte min. Så mycket väsen för ingenting, kan man tycka. Men jag har längtat så efter min kamera att det var rena antiklimaxen att packa upp en halv kamera igår. Idag har jag suttit i telefon med Nikons kundservice igen och försökt förklara vad det var jag hade fått och vad jag inte skulle ha. Någon annan stackare sitter ju och väntar på sin kamera... Men heder åt dem, de ringde till och med upp mig för att dubbelkolla allting. Jag har själv varit i lager/transportbranschen, så jag vet hur lätt det är att sätta på en etikett fel. Och för min del är ju allting löst nu.
Ie the delivery guy who placed a box on the desk in front of me today as I sat in the office down at the municipality (the same guy as yesterday, so he knew where to find me). Well, I didn't t kiss him, but it was really close ... In the box was my camera, complete with lenses and everything. The one I got yesterday was not mine. So much ado about nothing, you would think. But I have longed for my camera for so long, so it was a real antiklimax packing up only parts of a camera yesterday. Today I have been talking with Nikon's customer service again trying to explain what it was I had received and what I should return. Someone else is of course waiting eagerly for this camera ... But credit to them, they phoned me up to double-check everything. I myself have been in storage / transportation business, so I know how easy it is to put a label on the wrong parcel. And, for me, everything is fine now.


  
 Jag sprang förstås direkt ut i trädgården med kameran när jag kom hem. Det snöade ganska mycket igår, som synes. Nu är det 40 cm där snön ligger helt orörd. Jag minns inte att det någonsin varit så mycket snö, och så kallt så länge. Tur jag dokumenterar på bloggen, för nästa år när det är slaskig vinter som vanligt har jag väl glömt alltihop igen. =)
 I went of course straight out to the garden with my camera when I got home. It did snow heavily yesterday, as you can see. Now the snow is about 40 cm deep, in locations where it is completely untouched. I do not remember it has ever been so much snow and so cold for so long. Luckily I have it all documented in my blog, since I will probably have forgotten everything about this strange winter next year when it is grey and slushy again....  =)

  
 Ingen lär kunna sitta här och njuta av det porlande vattnet i dammen på länge.
No one will sit here enjoying the rippling water in the pond for a long time.

  
Min japanska lönn - snön når nästan över grenarna
My Japanese maple - the snow reaches nearly over the branches 


Jag startade upp min nya blogg igår - Gröna arkivet. Än så länge finns bara två växter inlagda, men de kommer att bli fler efter hand. Jag har länge funderat på hur jag skulle lösa dokumenteringen av mina växter. Excel i all ära - men hur skulle jag koppla ihop bilderna med texten på ett enkelt sätt? Sen har jag väl blivit lite nervig efter branden också, och tycker det är bra om så mycket information som möjligt ligger på nätet så jag kan få tag i det var jag än är. Dessutom gillar jag att samla på värdelöst vetande - så det blir mycket av den varan också! =)
Gå gärna in och kika - och kommentera!
I started up my new blog yesterday - Green archive. So far there are only two plant posts yet, but they will be more gradual. I have been wondering for a while now how I would solve the documentation of my plants. Excel iis good - but how would I connect the images with text in a simple way? Lately have I been a bit nervous too after the fire, and I think it is good if as much information as possible is on the network so I can get access to it whereever I might be.
Feel free to visit and check it out - and post  a comment!

  
Vingbenveden har en verkligt läcker siluett nu.
The Euonymus alatus has a truly delicious silhouette now.
 
Något försenad får detta bli månadens bild för januari. Jag tyckte det var kul att följa trädgården genom årstidernas växlingar, men i år får det bli en annan vy. Precis framför det röda staketet går en relativt trafikerad väg, så det är många som passerar här varje dag. Och har åsikter om min trädgård, förstås.... =)
Slightly delayed this will be the photo of the month of January. I thought it was fun to follow part of the garden through the seasons, but this year it will be another view. Just in front of the red fence is a relatively busy road, so there are many people passing through here every day. Having opinions about my garden, of course .... =)


13 kommentarer:

  1. Härligt att du fick tillbaka kameran och är ute och fotar igen. Jag kan inte ens tänka mig ett liv utan kamera, skulle ju få panik... får det nästan av bara tanken. :)

    Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Så skönt att den är hemma igen! Jag minns så väl de långa fyra veckorna min var på reparation förra året, ve och fasa! Vågar nästan inte tänka tanken på att få en halv kamera tillbaks =)

    SvaraRadera
  3. Så skönt att du fått rätt kamera nu! Inte roligt alls när det blir fel.

    Nu börjar jag till och med att tröttna på vackra snöbilder :-) :-) Vi har nog 50 cm snö nu och mer lär det väl bli är jag rädd.
    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  4. Märkligt men jag har aldrig tidigare varit inne här hos dig tror jag. Kul att hitta dig igen. Kan tänka mig att det blir naket utan kameran när man vant sig vid att alltid ha den till hands. Ha det gott.// Peter

    SvaraRadera
  5. Skönt att kameran är tillbaka. Bilderna den tar är det ju verkligen inga fel på.

    SvaraRadera
  6. Men det ser ut som om man kommer sitta mjukt medan man väntar på porlandet:)

    Rebecca

    SvaraRadera
  7. Roligt att du fått tillbaka kameran. Jag förstår att du blev glad. Hoppas på att få se många fina bilder nu.

    SvaraRadera
  8. Så bra att det löste sig med kameran:) Nu blir det ordning på torpet igen. Min japanska lönn ser nog ut så där också nu men det är så mycket snö så jag har inte ens försökt att ta mig dit:) Var dock ute och fotade lite idag för som du säger nästa år har vi säkert glömt hur det var i år om vi inte har det på bild. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  9. I bet you're glad to have your camera back! You have so much snow. I love that last picture.

    SvaraRadera
  10. Det var väl helt bra. Det var väl synn att killen inte fick en kyss. Du hade kanske fått paket varje dag i forts.
    Förstår att du fota snön idag, men nu tror jag det får vara så. Fast jag har gjort min egen fotokalender. Tar ett kort ute fr altan varje dag -nästan- o sen har jag ett särkilt album i "Mina bilder" i datorn där jag sätter in.
    Har en särkild fil för Trädgård osv.
    Kikat in på 2009års idag. Eja-vore vi där!!
    Ha de´nu gott Kram Ninne

    SvaraRadera
  11. Vad skönt att kameran är tillbaka! All heder åt det bolaget!! Visst kan det strula, men det är inte alltid det reder upp sig som det ska.
    Ser fram emot lite bilder nu då ;-)

    /Lillianna

    SvaraRadera
  12. Vackra bilder! Fin start på din nya fotoera!
    Eva

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)