fredag 9 oktober 2009

Compton Acres



Compton Acres är en underbart vacker trädgård i Bournemouth i Dorset, södra England. Den skapades av margarinfabrikören Simpson på 1920-talet. Han var både världsberest och växtintresserad, och ville att parken skulle spegla det. Därför finns det ett flertal olika trädgårdar i parken med växter från alla delar av världen. Mest känd är den japanska trädgården och italienska trädgården, men här finns också en ljungträdgård, en vinterträdgård, en sten- och vattenträdgård och mycket mer. Totalt finns det växter från ca 3000 olika arter representerade här.

Även om trädgården ligger centralt i staden Bournemoth, och huvudbyggnaden mitt i parken rivits för att ge plats åt lägenheter, är det en underbart fridfull plats. När vi besökte den var det i slutet av en mycket lång dag när vi varit uppe sen kl halv tre på morgonen, så jag gjorde den inte rättvisa. Jag vill absolut åka hit igen en dag när jag är lite klarare i huvudet, för här finns mycket att upptäcka!
Bilderna syns bäst om du klickar upp dem.



Compton Acres is a beautiful garden in Bournemouth, Dorset, southern England. It was created by the margarine entrepreneur Mr Simpson in the 1920s. He was traveling world wide and also interested in horticulture, and wished that the park would reflect that. Therefore, there are several gardens in the park with plants from all parts of the world. Best known is the Japanese garden and the Italian garden, but there is also a Heather garden, a Winter garden, a Rock and water garden and much more. In total there are about 3,000 different species represented here.

Although the garden is located
centrally in the city of  Bournemoth, and the main building in the middle of the park was replaced by flats, it is a wonderfully peaceful place. When we were here it was in the end of a very long day when we had been up since half past two in the morning, so I did not appreciate it a much as I would. I definitely would love to visit the park again one day when I am a bit clearer in the head, for here is much more to discover!
Please enlarge the photos by clicking them.






























Läs mer om Compton Acres på deras hemsida.
Learn more about Compton Acres in their website.


Resedagbok med ett urval bilder av de olika trädgårdarna hittar du här.
Resterande trädgårdsfoton lägger jag in så fort jag hinner. =)
My travel diary with a selection of photos of the various gardens can be found here.
Photos from the remaining gardens will be posted as soon as I can. =)

7 kommentarer:

  1. What a beautiful and special place!

    SvaraRadera
  2. Så underbara bilder! Har länge tänkt åka till England o se på trädgårdar. Nu fick jag en kick!

    SvaraRadera
  3. Så otroligt vackert där verkar vara! Finns alldeles för få liknande ställen här i Sverige tycker jag.
    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  4. Vilket inspirerande inlägg! Ibland blir jag bra avundsjuk på dem som har hunnit få en uppvuxen trädgård, allra helst om den råkar vara placerad i England :D

    Marit

    SvaraRadera
  5. Mmmmm! Där kan jag tänka mig att ströva en vecka eller två..... Tror jag ska bli engelsman i mitt nästa liv ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  6. Blir verkligen avis när jag ser alla dessa fina bilder.
    Annika

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)