söndag 18 oktober 2009

Keramikkurs hos LindaLunda / Pottery class at LindaLunda's




Jag har varit i Kungälv i helgen, på en väldigt rolig keramikkurs tillsammans med några andra bloggare.
Efter en intensiv dag igår var det skönt att komma ut i det vackra vädret och gå en lång promenad.
I have been in Kungälv over the weekend, attending a very interesting pottery class together with some other bloggers.
After a busy day yesterday, it was nice to get out into the beautiful weather and go for a long walk.




Gamla Kungälv är fyllt med vackra hus. De allra flesta är uppfräschade och några helt återuppbyggda efter gammal förlaga, och på många står det små skyltar som berättar om deras bakgrund.
Old Kungälv is filled with beautiful houses. The majority of them are refreshed and some completely rebuilt after the old model, and in many of them states small signs telling about their backgrounds.




Det här är faktiskt ingen kyrka - men ett vackert hus är det!
This is actually not a church - but a beautiful house it is!




Vi travade allra högst upp på berget - som har en bedårande utsikt...
We trotted to the very top of the mountain - which has breathtaking views ... 

Lite bilder från kursen vill ni förstås se:
Some photos from the class :



Här jobbar Malin (Wabisabi) intensivt medan kursansvariga LindaLunda roat ser på. I högerkanten skymtar Jessica (som inte har någon blogg).
Wabisabis blogg ligger på Trädgårdsblogg vilket innebär att det kan vara svårt att komma in på den... men LindaLunda skriver på Trädgård, drakar och lite annat.
Malin (WabiSabi) really busy while course leader LindaLunda amusedwatches. In the right you can see a glimpse of Jessica (who has no blog).
Wabisabis blog, you can find here (when it works) ... but LindaLunda writes in Gardening, dragons and other stuff.




Mari (Hjärtat mitt) är väldigt koncentrerad.
Mari (My heart) very concentrated.



Monica med bloggen Alen Trädgård håller på att göra något som nog ska bli en lampskärm till slut.
Monica with the blog Alen Garden is creating something that probably should become a lampshade in the end.



Och här står jag och pillar med min lykta. Leran vi jobbar med är stengodslera, som efter bränning är både vattentät och frostsäker även utan glasering. Jag har aldrig gjort sånt här förr, så jag vågade mig inte på att göra frihandsfigurer utan höll mig till mer "konstruktiva" produkter. Allt blev inte fotat - det hann jag inte med, upptagen som jag var med att skapa...
And here I am and working with my lamp. The clay we are working with is stoneware clay, which after burning is both waterproof and frost-safe even without glazing. I've never done this stuff before, so I dared not to do figurines by hand but tried to do more "constructive" products. Everything I did was not photographed - i didn't have time for it, as I was busy creating ...




Några av mina alster - här är en välkomstskylt till dörren. Jag har några månader på mig att fundera på färgsättningen till den...
Some of my works -here a welcome sign to my front door. I have a few months for me to consider the color scheme of it ...


I Kungälvs Trädgårdsförening hittade jag ett jättestort blad från en daggfunkia. Det får ligga kvar tills skålen torkat. Eller kanske blir det ett fågelbad? Vi får se...
In Kungälvs Garden Society I found a huge leaf from a Hosta sieboldiana. It may remain on the clay until the bowl dries. Or maybe it will be a bird bath instead? We'll see ...




Och här är min lykta klar till slut, efter fyra timmars hårt jobb! Nu ska den torka sakta, och sedan brännas. Till våren ska vi upp och glasera våra verk. Men frågan är om jag kan hålla mig så länge - det var så roligt att jag gärna går på kurs snart igen. Och nästa gång vill jag försöka mig på en gargoyle!
And here is my lantern ready for the end, after four hours of hard work! It is now supposed to dry slowly, and then get burned. In the spring, we go there to glaze our products. But the question is whether I can keep myself so long - it was so funny that I'd like to go on the course again soon. And next time I will tryto create a Gargoyle!

14 kommentarer:

  1. What a beautiful place! You made some really nice things in the ceramic class too.

    SvaraRadera
  2. Alltså, din lykta är ju bara helt underbar. Vad duktig du är!

    SvaraRadera
  3. Åhh, det verkar så fantastiskt roligt med keramik. Vilken underbar lykta du gjort!

    Jag skulle gärna gå en sån kurs jag med.

    Kram Mia

    SvaraRadera
  4. Vilka fina saker ni gjort. Jag skulle så gärna vilja gå en kurs jag med, men det verkar aldrig passa tidsmässigt för min del.

    SvaraRadera
  5. Så kul och fint...
    Vilken fin lyckta du har gjort!
    Det börjar närma sig stora röjet du får gärna ringa när du har tid.
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  6. Greatest moments in Your snapshots.
    Congratulations and best wishes from Italy!

    SvaraRadera
  7. Vilken rolig helg det var Helen ;-) Jag har lagt in lite bilder på min blogg oxå men upptäckte att jag inte fått med någon närbild på dina alster. Jag fotade ju med din kamera ibland;-)) Hoppas att vi kan träffas igen någon gång. Vilka vackra bilder från Kungälv du har tagit.

    SvaraRadera
  8. Oj, så skoj det verkar! Vilka vackra alster! Ditt lilla tempel är jättefint! Jag vill också!
    Hulda

    SvaraRadera
  9. Åh, vad kul, och vad kreativa ni har varit!
    Ha det!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  10. Visst är det kul hos Linda på kursen! :-) Jag skall ju ner och hämta mina saker någon dag nu. Jag skulle vilja göra det igen, men eftersom vi inte vet hur det blir med jobbet så får jag vänta tills jag vet säkert.
    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  11. Spännande med keramik-kurs! Jag hade så gärna varit med... och har varit på väg till LindaLunda så många gånger... men.... Fast en dag kanske...?!;-)
    Fina saker du gjort! Ska bli spännande också att få se dem när du färgsatt dem... för det får vi´va´?;-)

    SvaraRadera
  12. Så kul det ser ut! Har hört mycket gott om Lindas kurser, bla från Maria Berg så någongång vore det kul att prova. Vill förts bara hinna med en fotokurs och en gjuta i betongkurs.... det är mycket man vill!
    Jenny

    SvaraRadera
  13. Vad KUL! Och vad kul att träffa flera bloggare också.

    Jättefina grejer, är det något du ska fortsätta att hålla på med?

    Marit

    SvaraRadera
  14. Vilken fin japansk lyckta, kommer att bli riktigt fin med ett ljus i//Britt

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)