lördag 31 oktober 2009

Månadens bild - Oktober / Photo of the month - October


 I morse var det -5 grader när jag gick upp, men så fort solen gick upp smälte den bort all frost. Nu vid lunchtid är det vindstilla och +5 grader men känns betydligt varmare än så.
This morning it was -5 degrees Centigrades when I got up, but as soon as the sun came up it was melting away any frost. Now at lunchtime, it is calm and +5 degrees but feels much warmer than that. 


 
Min lilla clematisberså har nu blivit fågelmatningsstation över vintern. Det är enkelt att hänga upp fröbehållare i det grovmaskiga taket. Nätet gör också att skator, kråkor och andra stora fåglar inte kommer åt maten, och de små är också fredade för hök och vråk. Men det är svårt att komma nära - jag får nog önska mig ett teleobjektiv....

My little clematis arbor has now become a bird-feeding station for the winter. It's easy to hang seed holders in the wide-meshed roof. The network also unables magpies, crows and other large birds to access food, and the small ones are also protected from falcons and hawks. But it is difficult to get close - I'd better put a telephoto lens on my wishing list....


4 kommentarer:

  1. Härlig höstrabatt och kul att se att det fortfarande spirar hos dig! :) Mer höst än vinter så att säga. Kul också att läsa om vad du och sonen gjorde hos Annika. Det kommer att bli så fint! Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  2. The October garden has a beauty all its own, doesn't it, with its autumnal red and the garden bones beginning to show.

    SvaraRadera
  3. Men vilken härlig liten clematis-berså... Hur gjorde du den? Ser ut som om det är en enda armeringsmatta i rundeln? O bara två stödstolpar? Vill ha....
    Ha´t himla gôtt
    Nina

    SvaraRadera
  4. Ditt objekt är fantastiskt i oktober!!! I love it!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)