tisdag 27 oktober 2009

En helt vanlig arbetsdag i härlig miljö / An ordinary working day in a lovely environment

En härligt solig höstdag som idag är det en fröjd att jobba. Sen jag startade firman har jag varit runt och jobbat i många olika trädgårdar, men dagens är både den allra första jag jobbade i och dessutom en av de absolut vackraste.
Det är inte fel att bli bjuden på mat ute heller...
A lovely sunny autumn day like this, it is a joy to work. Since I started the firm, I have been around working in many gardens, but today's garden is both the first one I worked in, and also one of the most beautiful.
It is not bad to be invited to an outside meal either ...



 Jag antar att ni känner igen kocken, annars kommer det en länk längst ner i inlägget.
I suppose you recognize the cook, otherwise check the link at the bottom of the post.




Krabbelurer tillagade över öppen eld smakar bara så gott. Sol och frisk luft är underbara kryddor... Receptet finns här!
Krabbelurer cooked over an open fire taste just so good. Sunshine and fresh air are wonderful spices ...


Idag jobbar jag ihop med min äldste son. Han är inte trädgårdsintresserad och kan inte ett dugg om växter. Men jobba kan han, och eftersom han är arbetslös just nu (och jag behöver hjälp) så passar det ju bra. Skyffla gångar är inget svårt, bara tungt....
Today I'm working with my oldest son. He is not interested in gardening and knows nothing about plants. But he does work really hard, and since he is unemployed right now (and I need help) it is a win win situation. Shovelling paths is not difficult, just heavy ....


Annika har samma problem som de flesta andra trädgårdsägare - kommer hem med nya växter hela tiden fast det inte finns plats i rabatterna. Nå, då får man göra rabatterna större... Här skyfflar vi bort lite grässvål.
Annika has the same problems as most other garden owners - comes home with new plants all the time though there is no place in the borders. Well, then you have to make the borders bigger more ... Here we shovel away a bit of grass.


När vi har grävt upp allting ser det ganska förfärligt ut. Rabatten var absolut inte misskött, men när man ändå ska till och gräva är det lika bra att ta upp alla plantorna, och dela på de som behövs. Dessutom är det väldigt enkelt att få bort besvärligt rotogräs om man tar upp hela plantan och sedan kan gräva rent i den tomma rabatten.
After digging up everything it looks rather horrible. The flowerbed was definitely not bad attended, but when you are going to dig you might as well take up all the plants, and split those needed. Furthermore, it is very easy to remove troublesome weeds if you get up the whole plant and then dig clean in the empty flowerbed.


Nu har Annika fått tag i min kamera...
Now, Annika got hold of my camera ...


 
 R gräver, jag planterar. Bra fördelning tycker vi båda. Vi lämnar lite hål så Annika får möjlighet att peta ner fler plantor.
R is digging, I'm planting. Good breakdown, for both of us. We leave small open places in the planting, so Annika will be able to plants even more plants.

 
 Naturligtvis måste den färdiga rabatten förevigas...
Of course, the final planting needs to be perpetuated ...


 
Jag är säker på att det kommer betydligt bättre foton än mina på Annikas blogg, Naturliga Ting. Hon är ju ändå proffs...
I'm sure there will be much better photos than mine on Annika's blog, Natural things. She is, after all, a professional photographer...



I senaste numret av Allt om Trädgård finns ett stort reportage om både Annika Christensen och hennes underbara trädgård. Men jag behöver inte köpa tidningen för att kunna njuta av hennes trädgård - jag jobbar ju här!
In the latest issue of All About Gardening is a great story of both Annika Christensen and her wonderful garden. But I don't need to buy the magazine to be able to enjoy her garden - I am working in it!




12 kommentarer:

  1. Vad härligt det ser ut och vad jag blev sugen på krabbelurer:) det måste vara närmare 20 år sedanjag gjorde det. Vädret har ju varit ljuvligt idag så jag har passat på att hälsa på min moster i Marstrand. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Attans vad snabb du var med inlägg!
    Det tar nog någon dag innan jag får in mitt!
    Tacks snälla du för så fina ord oc för hjälpen.
    Sonen var ju toppen bra på att gräva måste jag säga! Det hade tagit en vecka för mig att göra detta - minst. Så skönt för min onda axel. Mycket kan jag göra ändå men gräva, räfsa och skyffla fixar jag inte.
    Hoppas jag kan få lite bilder av dig sedan för jag blev ju inte färdig att få fram kameran i tid liksom...
    Tusen tackar och kramar till er båda.

    Annika

    SvaraRadera
  3. Vilken tur med vädret du hade och vad mysigt med mat ute! Bra att sonen kan hjälpa till och jobba med dig! Härligt med nya fina rabatter! Ha det bra! / Irene

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt blogginlägg! Fint att få ser arbete på plats och avis blir jag! Både mat och trevligt sällskap.

    SvaraRadera
  5. Härligt inlägg om trädgårdsarbete! Och vilken raring till son! Önskar du bodde här så du kunde bygga en trädgård till mig.
    Hulda

    SvaraRadera
  6. Hallå Helen! Jag läste hos Annika att du skulle dit och jobba. Vad kul!!!!

    Ser fram emot att se fler bilder från rabatten senare.

    Marit

    SvaraRadera
  7. What a great documentation of your work... I need to do the same in many beds here. How lucky to have the aid of such a fine strong son! Carol

    SvaraRadera
  8. Tänk vad härligt att arbete kan vara så roligt! Vad duktig du är som kommit igång så snabbt!!! Kanon att du får grävhjälp också och ännu mer kanon att det är din son!

    SvaraRadera
  9. Fantastiskt vad duktig du är som har kommit igång så fort! Vad härligt att arbete kan vara så roligt!

    SvaraRadera
  10. Inte dumt att få vara och gräva i andras trädgårdar! Hoppas sonen tyckte det var lite kul iallfall :-) Har ganska nyss hittat till din trädgårdsmästarutbildnings-blogg, som jag läser (i efterhand) med stort intresse (är lite sugen på att skola om mig, får se om jag tar mod till mig ;-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)