lördag 3 oktober 2009

Månadens bild - September / Photo of the month - September



Efter att ha tillbringat en vecka i ett somrigt, varmt och soligt England blev besvikelsen ganska stor när jag kom hem i natt och upptäckte att frosten varit framme här hemma. Det är mycket ovanligt att vi får frost så tidigt på året här, särskilt som det varit varmt för årstiden under september i övrigt.
Bilden är tagen idag den 3 oktober kl 9.30. Det är 8 grader varmt och duggregnar, samma väder som under veckan så det gör inte så mycket att bilden kommit in lite sent.

After spending a week in a summerlike, warm and sunny England it became quite big disappointment when I got home last night and discovered that the frost had arrived here at home. It is very rare that we get frost so early in the year here, especially as it has been hot for the season during September as a whole.
The picture was taken today, October 3 at 9.30. The temperature is 8 degrees and drizzling rain, the same weather as during the past week so it does not matter that thephoto was published a bit late.





Min ett år gamla vindruva har tappat nästan alla bladen. Men det finns en klase druvor - jag tror jag ska smaka på dem nu när de fått en frostknäpp.
My one year old grape has lost almost all the leaves. But there is a bunch of grapes - I think I'll taste them now that they had a snap of frost.


Vingbenveden har börjat få sina fantastiska höstfärger. Bakom den står däremot en förfärlig frostskadad dahlia, som det nog är dags att plocka upp snart. Bara det slutar regna....
My Euonymus alatus has begun to get its stunning autumn colors. Behind it is on the other hand, a terrible frost damaged dahlia, which it probably is time to pick up soon. If it just stops raining ....


Nu ska jag tända i kaminen och tillbringa dagen i soffan med att gå igenom de ca 1500 bilderna jag tog i England. Bara lugn - jag kommer att visa dem här så fort jag hinner. Tills vidare hittar ni min resedagbok här.
Now I'll turn on the stove and spend the day in the sofa going through the approximately 1500 pictures I took in England. Do not worry - I will show them here as soon as I can. Meanwhile, you can read my diary from the journey here.


6 kommentarer:

  1. Ja, Kung Bore är hårdhänt, men att du som bor lite längre söderut drabbas redan är väl lite ovanligt, eller...?
    Men hösten och kölden är oundviklig och förfallet och färgskiftningarna kan också ge en färgklick, precis som dina bilder.
    Oj, det var många bilder från England, väntar med spänning på vacker blomsterfägring.
    Trevligt veckoslut! /Bea

    SvaraRadera
  2. Vad härligt med resa till England. Väntar på bilderna därifrån//Britt

    SvaraRadera
  3. Your garden is still lovely even if frost has arrived. I can't wait to see your pictures from England!

    SvaraRadera
  4. Ojojoj, har du varit på äventyr? Vad avundsjuk jag blev. Jag förstår att du tagit mycket bilder. Jag var i Kroatien för en vecka sen o jag tyckte jag tog mycket bilder, ca 400 st.
    Hörde av MariaB att du har satt datum för din bloggträff. När är den? Jag vill ju skriva in den i min kalender.
    Ha så skönt. /Mia

    SvaraRadera
  5. Verkligen kul att se måndad för månad och jag tycker det ser jättefint ut just nu måste jag säga.
    Synd med handskarna jag har ju bara dem jag fick för att jag skulle dokumentera dem. Tanken var inte att jag skulle lotta ut ett par.
    Jag är liksom inte sponsrad för då kunde det varit vilken storlek som helst.
    Spännande med bilderna från England.
    Jag lär nog behöva en dags hjälp för armen är kass igen. Vi kan väl höras.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  6. Så roligt med månad för månadbild.:-) Då ser man verkligen förändringarna ute.Vingbenveden lyser upp vackert ute nu.Ha en fin vecka!/Kram Karin

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)