tisdag 2 februari 2010

Bloggsugen igen / Eager to blog again

 

Två veckor - det var som behövdes för att jag skulle bli sugen på att blogga igen. Tyvärr var det inte tillräckligt lång tid för min kamera...
Min ganska nya Nikon D60 som jag hunnit ta tusentals bilder med sedan jag köpte den i juni behagade lägga av dagen innan jag skulle på min systers bröllop. Helt plötsligt gick det inte att fokusera längre. Gissa om jag var sur på den. Så med tanke på min låga energinivå kombinerat med kamerabrist bestämde jag mig för att vila från bloggandet ett tag. Jag har faktiskt inte ens läst några bloggar (nåja, nästan inga iaf...)
Two weeks - that's what it took for me to become eager to blog again. Unfortunately, it was not long enough for my camera ...
My fairly new Nikon D60 which I could have shot thousands of photos with since I bought it in June crashed the day before  my sister's wedding. Suddenly, it was not able to focus anymore. Guess if I was mad at it. So, given my low energy level, combined with a camera failure, I decided to rest from blogging for a while. Indeed, I have not even read any blogs (well, almost none...)

 

Men nu börjar jag bli sugen igen - särskilt som jag idag vann en utlottning hos Knatten - Ett hus på Klippan. Mer behövs det inte. =)
Dessutom kom min kamera tillbaka från servicen idag. Men döm om min förvåning (och ilska) när jag öppnade paketet och hittade - detta:
But now I am getting hungry again - especially now that I won a raffle at the blog A house on the cliff. That's all it took. =)
Moreover, my camera came back from service today. But imagine my surprise (and anger) when I opened the package and found - this:



Hur sjutton ska jag kunna ta några bilder utan objektiv?  Inte nog med det, det står lite kryptiskt på servicemeddelandet att de tydligen inte lyckats hitta felet. Oj vilka fula ord jag sa där... Nåja, jag ringde kundservice och de beklagade ("sånt som händer") och ett objektiv kommer på posten. Kanske i bästa fall före helgen. Sen återstår det att se om kameran funkar eller ej...
Bara för att jag varit bloggledig har jag ändå inte haft någon tid över, konstigt nog... Hunden har varit hos veterinären och fått smärtstillande och antiinflammatoriska mediciner. Hon är 13 år och hennes leder klarar inte alls av det här kalla vädret. För att inte tala om de höga vallarna hon måste ta sig igenom när hon ska ut på åkern och kissa. Det är tyvärr troligt att det är hennes sista vinter, men hon får hänga med så länge det går. Tyvärr blir vi båda två tjockare och tjockare eftersom promenaderna är minimala nuförtiden.
 How am I supposed to take any pictures without a lens? Not only that, there was a bit cryptic message on the service note that they apparently failed to find the fault. Wow what bad words I said there ... Well, I called customer service and they were sorry ("stuff happens") and a lens is on it's way. Perhaps, at best, before the weekend. Then it remains to see if the camera works or not ... Just because I have had a blog break, I have still not had any time left, oddly enough ... The dog has been to the vet and been given pain killers and anti-inflammatory medications. She is 13 years old now and her joints are not doing good in this cold weather. Not to mention the high ramparts, she must get through when she is going out on the field to pee. Unfortunately, it is likely that this is her last winter, but I will let her hang on as long as possible. Unfortunately, we both are getting fatter since the walks are minimal nowadays.

 
Just nu praktiserar jag på kommunens Gata- Parkavdelning. Jag har skrivit skötselplaner, ritat planteringar, gjort akuta åtgärdsplaner, skottat snö och lite sånt. Det är helt sanslöst så illa kommunens träd och buskar sköts - och det är inget unikt för just den här kommunen. Har jag tur får jag jobb här efter avslutad utbildning, trots att jag inte skrätt orden. Eller kanske just därför?
Och jo, jag har fuskbloggat lite (med min gamla kompaktkamera som jag var nöjd med tills jag började blogga....).
At the moment, I am working as trainee at the local Street-Park Department. I have written management plans, designed some plantings, made emergency response plans, shoveled snow and a bit like that. It is completely senseless how bad the local trees and shrubs are managed - and there's nothing unique to this municipality.  If I am lucky I will get a job here after completing the training, even though I have told them some ugly truths. Or maybe that's the reason?
And yes, I have cheated a bit and made some posts in my other blog (with my old compact camera which I was happy with until I started blogging ....).

Jag har också gått och funderat på att starta en blogg till. Jo, jag vet att jag redan har två som jag inte hinner med, men den här skulle i princip bara vara ett arkiv över mina växter i trädgården. Varje inlägg skulle bestå av en växt - var den finns, namn, ståndortskrav och annan viktig information och så bilder förstås. Nåja, än så länge är det bara en fundering. Men tänk vilket bra arkiv det vore!

Nu håller jag alla mina tummar för att jag snart får hem alla delar till kameran och den fungerar, för jag har en hel massa idéer till blogginlägg! 

Nu ska jag börja läsa ikapp hos er också lite smått.
Ha det bra i vinterkylan!
I have also been thinking about starting another blog. Yes, I know I already have two blogs that I do not have enough time for, but this would basically just be an archive of my plants in the garden. Each post would consist of a plant - where it is located, name, preferences and other important information and of course photos. Well, so far it's just a thought. But imagine what a good archive it would be!
Now I keep all my fingers crossed that I'll soon get all the parts to the camera together and it works because I have a lot of ideas to blog about!
Now I'll start catching up with your blogs too.
Take care all despite the cold winter!


14 kommentarer:

  1. Alltså jag hade blivit totalt vansinnig om jag hade fått tillbaka kameran på det sättet. Fungerar den nu inte när du får objektivet så kontakta Nikons huvudkontor. Ingen vidare bra reklam för dom med tanke på hur MÅNGA du når ut till med bloggar och fb:) Men jätteroligt att du är tillbaka jag har saknat dig ska du veta. Bilden som du visar på ett träd med skador efter "stag" är väldigt vanligt tyvärr men jag blir lika sorgsen varje gång jag ser det. Har till och med lossat på en rem en gång i en park fniss. Hoppas att din vovve klarar sig ett tag till, det är alltid så svårt att fatta tråkiga beslut. Ha det så gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Som ivriga användare av växtinformation på nätet, särskilt sån som är baserad på egna erfarenheter, vill vi gärna heja på din idé om din nya blogg!!!

    Och lycka till med jobbet!

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du har fått tillbaks blogglusten! Jag har saknat dig! Grattis till vinsten! Men sååå trist med kameran...man undrar hur dom kan skicka den så!! Hoppas vovven piggnar på sig nu när hon fått medicin! Jag har ju en liknande blogg som du tänker starta.... min "Blomster-tips" blogg...det är rätt kul att se hur mycket blommor man har i trädgårdne :)Ha det bra nu! / Irene

    SvaraRadera
  4. Jag skulle blivit helt galen om det hänt mig.
    Svurit som galning förmodligen.
    Kul att du är tillbaka du tillför mycket i bloggvärlden.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  5. Välkommen tillbaka o det måste var fruktansvärt för dig att få kameran tillb. på de viset.
    Hoppas nu verkligen att den funkar när resten kommer.??
    Kram Ninne

    SvaraRadera
  6. Nämen?! Sickna ena! Behandla dig och din kamera så!!! Hoppas allt slutar väl!!
    Såklart att din kommun behöver dina kunskaper- även fortsättningsvis!;-) Bra med "skinn på näsan" också - både för dom och för dig!!;-)
    Kul i alla fall att se dig här nu och då! Och idéen med växtliste-blog är ju inte så dum. Så har jag också!;-) Fast via min gamla hemsida. Så bra att ha koll på sina växter och rabatter. Och att kunna hänvisa till en sida på webben (alltså inte "bara" ha en lista i "skrivbordslådan" så att sga....) när man vill byta växter eller fröer med någon eller visa någon en Lycka till med både kamera, jobb och websidor... med mera!;-)

    SvaraRadera
  7. Hm... där klipptes lite av texten mot slutet bort av misstag.... Ska vara ".... när man vill byta växter eller fröer med någon, visa någon en växt/växtgrupp, o.s.v... Lycka..."

    SvaraRadera
  8. Jo, vansinnig var precis vad jag var. Så ilsken att jag i hastigheten inte ens kom ihåg hur jag skulle hitta numret till kundservice..... ;)
    Så kul det är att höra att ni saknat mig. Det värmer - och gör mig ännu mer bloggsugen!

    SvaraRadera
  9. Låter som om det är väldigt mycket som händer samtidigt. Önskar dig verkligen att kameran fungerar och att du får alla delar snart.Och lilla hunden...vad sorgligt sånt är och strunta i vikten, det extra försvinner så fort våren kommer. Och ett arkiv...varför inte...vore väl toppen att ha att gå till. Må gott!

    SvaraRadera
  10. Jisses vilken kamera du fick tillbaka=0.
    Kul att du kom tillbaka hel iallafall. /Knatten

    SvaraRadera
  11. Fy fan! Stortokig..skulle jag blivit och skällt som en bandhund här hemma...men man får ju aldrig prata med dem som verkligen klörat till det utan bara stackarna som tar emot telefonsamtalet och inte har gjort något tokigt. Men att de dessutom inte skickade tillbaka objektivet!! Man blir ju knäpp på riktigt när man blir utsatt för sånt!!

    Min Gina fyller 13 nästa gång och jag misstänker att det är något skumt med hennes höfter. Får se hur det går, tiden börjar rinna iväg.

    Kul att du är tillbaka i bloggvärlden!!:)

    SvaraRadera
  12. Hej Helen, nu har jag läst BLODsugen varenda gång, himmel så fel det kan bli. Hoppas du får tillbaka alla delar till kameran.
    /Cathis

    SvaraRadera
  13. Vet du, liknande hände oss för ett par år sen. Kameran, som inte ens var året gammal, lämnades in för lagning. Efter en månad fick vi tillbaka den, olagad! De sa att den fungerade på lagningscentralen. Men i affären kunde de ju se att den inte fungerade, som den skickades tillbaka med vändande post. Och skull få förtur. Efter två veckor hade vi inget hört, semestern närmade sig med stormsteg. Affären efterlyste den hos lagaren och de kunde inte hitta den!! DÅ blev vi vansinniga!! Vi fick en lånekamera, likadan, för vi skulle iväg på bröllop i utlandet! Vår egen kamera fick vi tillbaka efter ännu två månader! Skandal är ordet! Stackars dig! Bråka lite!

    Och så har jag tröstat mig i din frånvaro med dina andra bloggar. De är läckra och intressanta, också!
    Men du kommer väl tillbaka ordentligt här?!
    Hulda

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)