torsdag 10 december 2009

Två veckor till jul - Two weeks until Christmas


 Det har varit lite segt på bloggfronten för mig ett tag. Dels har jag haft mycket tentor den senaste tiden, dels har kanske inspirationen saknats när det varit så grått och trist. Men nu är det lite lugnare i skolan, så nu ska jag försöka skärpa mig lite...
I haven't been blogging an reading blogs very much lately. Firstly, I have had a lot of exams lately, and has perhaps been lacking inspiration also due to the gray and dull weather. But now it's a bit calmer at school, so now I'll try to tighten up a little bit ...




Idag är det precis två veckor kvar till jul. Som vanligt är jag inte redo - någon julstämning känner jag inte alls av. Det gör inte min trädgård heller.... Några av mina julrosor har börjat visa knoppar. Det ger nästan vårkänslor istället!
Today is exactly two weeks until Christmas Eve. As usual, I am not ready - I have no Christmas spirit at all. Neither does my garden .... Some of my Christmas roses are starting to show buds. That almost brings spring fever instead!
 
 
 Det här ska vara en klockjulros, Helleborus foetidus. Jag fick den av en kund som inte tyckte om den eftersom den fröade av sig mycket och hade så trista gröna blommor. Jag tycker det är underbart med växter som gärna frösår sig, och gröna blommor är väl hur läckert som helst? Jag ser verkligen fram emot att knopparna ska börja slå ut.
This is supposed to be a Helleborus foetidus. I got it from a customer who did not like it because it spread a lot and had so dull green flowers. I think it's great with plants that thrive and get lots of seeds, and aren't green flowers awesome? I am really looking forward for the buds beginning to flower.

 

Idag, två veckor före julafton, blev jag äntligen färdig att gräva upp mina gladiolus. Det sägs att det ska bli vinter här i Skåne nästa vecka, med minusgrader flera dagar i sträck, så det var nog dags nu. Lökarna ligger nu i förrådet och får torka lite så jag får bort jorden. Sedan ska de förvaras svalt och mörkt. De ovanjordiska delarna klippte jag ner i småbitar och lät ligga där de hade stått. De blir bra näring och jordförbättring!
Today, two weeks before Christmas Eve, I was finally ready to dig up my gladiolus. They say it'll be winter here in southern Sweden next week, with below zero Centigrades for several days, so it was about time now. The bulbs are now in the repository in order to dry a bit so I get off the dirt. Then they must be kept cool and dark. The above-ground parts, I cut into small pieces and let lie where they had stood before. They will become good nutrition and for the soil!

 

Faktiskt blommar det fortfarande i min trädgård. Den här bergklinten är något av det envisaste jag vet. Den har blommat mer eller mindre nonstop sedan i april. Och den ser inte ut att vilja ge sig än på ett tag...
Actually it is still blooming in my garden. This Mountain Cornflower is one of the most stubborn plants, I know. It has bloomed more or less nonstop since April. And it does not look like giving up for yet a while ...

 
Klätterbenveden är en viktig del av min vinterträdgård. Den står vackert grön hela vintern, men några av bladen har fått lite röda kanter.
The wintercreeper is an important part of my winter garden. It is beautifully green all winter, but some of the leaves have got little red edges.




Sockblommans vackra bladverk får stå så här hela vintern, men till våren, lagom tills det är dags för den att blomma, klipper jag ner alltihop. Då kommer de spensliga små blommorna att framträda mycket tydligare. Härligt, för de hör till mina favoriter!
The beautiful foliage of the Epimedium may be like this all winter, but in the spring, just before it is time for it to bloom, I cut down everything. Then the delicate little flowers will appear much clearer. And that's lovley, since they are my favorites!







10 kommentarer:

  1. Det skulle man kanske göra, klippa bort sockblommans blad! Gladiolerna har jag aldrig plockat upp. Men de har klarat ca 15 skånska vintrar så de är kanske härdade =) Den gröna julrosen har jag med fast bladen ser inte riktigt likadana ut. Fröat av sig har den däremot gjort (gillar jag också) och en planta växer nu mellen husväggen och plattorna som ligegr jäms med. Ingen bra placering med den får stå kvar ändå. Hoppas julstämningen behagar infinna sig åtminstone lite grann / gittan

    SvaraRadera
  2. Tjena vännen. Vill inte tappa bort dej men TB har ju fått totalsnurren. Jag tar upp en gammal trist blogg o försöker göra lite kul liv i den. Du hittar mej på http://mintradgardpaklippan.blogspot.com
    Ha så gott. /Mia

    SvaraRadera
  3. Aha.... det är så du gör med sockblomman.... får testa det till våren. Mina är väl inte optimalt placerade i draget från luftvärmeväxlaren men de verkar klara sig ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  4. Jag får nog också försöka klippa ner sockblommorna till våren, det lät som ett bra tips:)För övrigt går jag mest och småpysslar lite här och lite där på dagarna både inne och ute i "stallet" bland sticklingarna. Nej någon julstämmning känner inte jag heller men det kommer säkert. Brukar ställa mig och göra köttbullar med Pavarottis julskiva på hög volym det tycker jag är mysigt så det ska jag göra i nästa vecka:)

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset om sockblomman :) Den är ju min favorit så klart att den skall pysslas om.

    Jag gillar också klockjulrosen, fick massa bebisar i våras och jag hoppas de sprider sig i massor!!

    Nu har jag börjat få lite julstämning, har pådrivande döttrar så jag har inget val :) Blir nog lite julstök i helgen - tiden går ju fort nu..... Ha det gott :)

    SvaraRadera
  6. Hoppas att du får lite tid för dig själv också.
    Julrosorna är bra på gång här också så även primulorna.
    Hörs och ha det gott
    annika

    SvaraRadera
  7. Man kan inte vara på topp jämt. Bloggandet tar tid och ibland har man bara inget att skriva om.

    Här hittar jag fortfarande lite blommande violer, men annars är här mest dött tycker jag.
    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  8. Förresten, foetidusen är jättefin tycker jag. Min gamls blommade ihjäl sig, men jag har några fröplantor kvar som ännu inte blommat.
    Christer.

    SvaraRadera
  9. Kors! Blomning! Fast ärligt talat... jag har inte kollat i vår trädgård!;-) För här har vi - som du - haft så mycket annat att tänka på + är just nu sjuka dessutom! Så.... Men det kommer en vår!!!;-) ... och känslor inför en så´n ger ju ditt inlägg också!;-)

    SvaraRadera
  10. I love the leaves on that hellebore! They are a bit more delicate than the leaves on the ones I've seen. I just planted some for the first time this spring and summer. I am excited to see them bloom early spring.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)