söndag 15 mars 2009

Trädgårdsliv - rapport från en mässa

Jag är nyss hemkommen från en heldag på Trädgårdsliv, den alternativa trädgårdsmässan i Malmö. Mina intryck är faktiskt lite blandade. Som utställare är jag nöjd - söndagen var nog den mest välbesökta dagen, och vi hade bra ruljangs i vår monter. Både försäljningen (vårblommor och fröer) och lotteriet gick riktigt bra. Men som besökare var det verkligen trist. Bara en hall var öppen, mässan har alltså krympt med nästan hälften från i fjol. Och inte särskilt mycket växter till försäljning, däremot väldigt mycket annat. Jag kan i och för sig förstå att de som säljer trädgårdsprylar är här (kläder, krukor, gräsklippare mm), men varför finns det massagestolar, teflonpannor, vacuumpumpar och vaxdukar på en trädgårdsmässa?
Nej, istället för att konkurrera med en annan dålig mässa (Skånsk Trädgård) borde man slå sig ihop till en enda, rejäl mässa!
Det enda jag köpte idag var en hängsälg (från dekorationen i vår egen monter) och några Fritillaria som vi fick till bra pris när en av utställarna rev sin monter. Nåja, jag ska till Älvsjö om två veckor, så då lär jag väl bli nöjd...
I have just returned from a full day on Trädgårdsliv, the alternative horticultural fair in Malmö. My impression is a little mixed. As an exhibitor, I am happy - Sunday was probably the most popular day, and we had good sales in our stand. Both sales (spring flowers and seeds) and the lottery tickets went really well. But as a visitor, it was really boring. Only one hall was open, the fair has shrunk by almost half from last year. And very little plants for sale, but very much else. I can somehow understand that those who sell garden stuff are here (clothing, pots, lawn mowers, etc.), but why massage chairs, Teflon pans, vacuum pumps and oil-cloths at a garden show? No, instead of competing with another bad fair (Skånsk Garden) they should join forces in one single, real fair! The only things I bought today was a hanging sallow (from our own booth) and some Fritillaria we got at a good price when one of the exhibitors shut down their booth. Well, I'm going to the fair in Stockholm in two weeks, so then I'll be happy ...
.
Vår monter - snyggast?
Our stand - nicest in the fair?

Egenhändigt plockade fröer från Norrviken till försäljning
Personally picked seeds from Norrviken for sale


Ulriksdal sålde fina julrosor
Ulriksdal had nice Hellebores for sale


Sanna Hultin höll igång på scenen, både själv och som moderator tillsammans med andra
Sanna Hultin spent a lot of time on the stage, alone and as a moderator together with others


Ganska mycket folk i gångarna
Quite a lot of people in the isles




Modevisning av trädgårdsrelaterade kläder mm
Fashion show with garden-related clothing, etc.




Här skulle jag kunna sitta...
I could sit here anytime...




Mässans mest sålda produkt? Getingfällan
The best-selling product of this fair? Wasp trap



Käramiktorpet från Örkelljunga
Käramiktorpet from Örkelljunga

Kanske inte så vacker, men....
Maybe not so beautiful, but ....



Mässans mest ologiska utställare?
The most unlogical exhibitors of the fair?


Läs mer om mässan på min andra blogg
(Om det inte funkar att komma in så vänta en stund och försök sen igen.
Den är så populär att den har för många besökare ibland! =) )
Read more about the fair in my other blog.

17 kommentarer:

  1. OK, det verkar vara blandad kompott! Var ju kul att ni fick sålt, antar det var till en studieresa, eller?
    Får läsa mer....
    Ha dé himla gôtt
    Nina

    SvaraRadera
  2. Ja men jag köpte faktiskt en vaxduk till trädgårdsbordet i fjol...så sååå ologiskt var det väl inte...och så ska man ju ha utekök nu för tiden också så en wok hör väl till då...
    Men jag förstår dig...det ska vara TRÄDGÅRD på en trädgårdsmässa...annars kan det väl kvitta!!
    Eran monter var jättesnygg iallafall..

    SvaraRadera
  3. Hej, har tittat in på din blogg för första gången. Det ser väldigt hemtrevligt ut. Såg och läste lite om trädgårdsmässan i Malmö. Den verkade ganska liten, men er monter var jättefin.

    Var på trädgårdsmässan i Kista utanför Sthlm i förra helgen, och fotade ganska mycket bilder. De finns på min blogg, om du har lust att titta in.

    SvaraRadera
  4. Ja varför är det alltid så att det finns så mycket som inte är trädgård. Kul i alla fall att ni hade det bra i er monter! :) Ha det gott!

    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Helen, your stand did look pretty! What were those tall plants in the white pots?

    SvaraRadera
  6. Hmm... Trädgårdsliv. Undrar om det inte var de som ville ha med oss förra året.
    Den föreslagna dealen från deras sida var att vi skulle göra en väldans massa ljussättningar, och de skulle ge oss möjlighet att hålla ett föredrag. Vi sa nej tack.

    SvaraRadera
  7. Ni hade en snygg monter och mässan verkade i alla fall mycket bättre än den jag var på i fredags. Bo och trädgårdsmässa i Jönköping. Betalade 100:- i inträde och vi var väl där ca 15 min. Nej, den mässan kan de lika väl lägga ned. Hoppas också på Älvsjö-mässan, ska bara övertyga maken om att han behöver åka till nån kund i Stockholm......

    SvaraRadera
  8. Din monter ser superfin ut. Och jag förstår din frustration. Man kan bli jätteundrande inför allt konstigt som återfinns på trädgårdsmässor i allmänhet. Mer växter!

    SvaraRadera
  9. Jag håller fullständigt med dig - varför koncentrerar vi oss inte på en större mässa. Helt obegripligt för mig!
    Tack för din guidade tur!

    SvaraRadera
  10. Håller helt med dig. Varför inte samla till bara en???? Kanske hålla den lite längre fram på våren? Och kanske utomhus? Då kunde det ev. bli billigare utställningsplatser för utställarna. Jag menar så även mindre firmor har en chans att delta. Nå- vi Rosenknoppar hade trevligt under Malmödagen. Tillsammans framförallt!!;-) Och för att vi fyllde den med mer än mässbesök = trivseln stod inte & föll med mässbesöket!;-)

    SvaraRadera
  11. Bra ide att slå ihop de båda mässorna.
    Fina bilder du visar därifrån

    SvaraRadera
  12. Tusen tack för många bilder från mässan. Kul att se några av utställningarna.
    Ha en härlig vecka,
    Lydia

    SvaraRadera
  13. Ser ut som det fanns en hel del på mässan! Du var iallafall ganska nöjd, misstänker jag! /Ruben

    SvaraRadera
  14. Efter som jag inte var där så kan jag inte veta om er monter var den snyggaste, men helt klart var den snygg!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  15. Jag gick ju aldrig dit i år och förstår att det kanske var lika bra. Jag lovar att du kommer att bli helnöjd på mässan i Sthlm om 14 dar - har du varit där förut? Jag missar den i år men till helgen planerar jag åka på danmarks stora trädgårdsmässa på Jylland.
    De där vaxdukarna vill jag minnas var även med på trädgårdsfesten på Sofiero i augusti. Måste betyda att de säljer bra på trädgårdsmässor...

    SvaraRadera
  16. Tack för titten. Hade ev tänkt åka ner men det blir till Älvsjö som jag istället styr kosan.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  17. Oj jag har nog inte varit här på ett tag ser jag.
    Mässan var tråkigt tycker jag.
    Men eran monter va jättefin.
    Vaxdukarna likaså. Det går ju åt några sådan under en säsong.
    Såg dig på Hannus föreläsning - tror jag men jag hann inte heja på dig.
    Nu hade jag behövt en trädgårdsmästare må jag säga! Hu vad det är att göra! Rensa i röran finns det begrepp som heter och det gäller här.
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)