fredag 27 mars 2009

Blooming Friday - Diamonds of Spring

Vi har rena aprilvädret nu fast det bara är mars fortfarande. Igår var det strålande solsken, sedan snö på kvällen. I natt har det regnat och nu kämpar solen med att tränga fram genom molnen. Jag gick en runda i trädgården i förmiddags och beundrade de få blommorna som faktiskt trotsat vädergudarna. Visst är de vackra med de glittrande vattendropparna?
We have true April weather now though it's still only March. Yesterday, it was brilliant sunshine, then snow in the evening. In the night, it has rained and now the sun is struggling to penetrate through clouds. I went for a walk in the garden this morning and admired the few flowers that actually have defied the weather gods. Certainly, they are really beautiful with the glittering drops of water?


Min orientaliska julros ser ut som om den är färdig att spricka ut när som helst
My Helleborus orientalis looks as if it is ready to burst out in blooms at any time now



Jag tycker de här krokusarna är så vackra med den milda lila färgen och de svaga ränderna
I think these crocuses are so beautiful with the pale purple color, and the weak stripes


Min absoluta favorit bland vårblommorna - Vårstjärnan Chionodoxa forbesii
My absolute favorite among the spring flowers - Chionodoxa forbesii



Mer krokus - men lika vackra
More crocus - but just as beautiful



Men vackrast av alla är nog den vattenglittrande aklejan med en bakgrund av små sedumknoppar.
De små nya skotten ser ut som små rosor beströdda med diamanter.
But most beautiful of all is probably the water glittering Aquilegia with a background of small sedum sprouts.
The small new shoots look like small roses covered with diamonds.



Jag sitter på Stockholmståget och gör det här inlägget. Imorgon ska jag på trädgårdsmässan och hoppas träffa många trevliga bloggare och få massor med vårinspiration!
I'm sitting on the Stockholm train writing this post. Tomorrow, I'll be
at the garden exhibition and I hope to meet many nice bloggers and get lots of spring inspiration!



25 kommentarer:

  1. Ser du genom cyberspacen hur grön av avund jag är?
    Dels för alla härliga vårblommor och så får gå på mässan också *ler*
    Ha det så trevligt (ja, jag menar det!)
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Jag vill ha vår nu, när jag ser dina vårblommor!
    Men..jag får nog lov att hejda mig ett tag ännu, sen när ni har våren förbi, ja, då är det vår tur med vårens primörer och allt annat ljuvligt, så olika det kan vara!
    Ha det gott på mässan och vi som suckar av avundsjuka får ställa vårt hopp till er som deltar, att vi får ett och annat bildbevis ;)
    Trevlig dag! /bea

    SvaraRadera
  3. Be sure to take lots of photos to share with us!

    SvaraRadera
  4. it's always nice to take a look at your surroundings after a rain... everything seems to be so fresh and alive... with raindrops adding sparkle... can't wait for your hellebore to open... and i love the diamond-decorated sedum! they certainly are gems!...

    enjoy the garden exhibit... and don't forget the photos:)...

    SvaraRadera
  5. Här får man njuta av skön vårtecken.
    Aklejan ser ut som små rosenknoppar - helt bedårande.
    Åhhh - va´ jag njuuuuter!

    SvaraRadera
  6. Oj, hos dig har våren kommit långt! När aklejorna visar så där mycket blad, då är det definitivt vår på gång! Trevlig helg! /Ruben

    SvaraRadera
  7. Härliga vårbilder :) Så du är på väg till mässan? Ha det så roligt och fota gärna några godbitar :) Trevlig helg, kramen 8`)

    SvaraRadera
  8. Yes, those are beautiful with the glittering raindrops! Isn't it wonderful that spring is here?

    SvaraRadera
  9. You asked about Phlox divaricata. It's very cold hardy, to zone 4 (-30F), so it should be fine in southern Sweden.

    SvaraRadera
  10. Härlig bild på julrosen- sprickfärdig var ordet! :-) Ha det så skoj på mässan.

    SvaraRadera
  11. It is like the first flowers are always so precious. I like it when the flowers emerge like this Aquilegia, it is so wonderfully fresh and sparkling with the adornment of "diamonds". You get so many treasures in spring like the Hellebores and Crocus and sooo many more. Lovely post and thanks so much for your comment.

    SvaraRadera
  12. Ja... nog är det ett besynnerligt väder! Idag har det dessutom haglat två gånger här i Göinge! Men härlig vårsol däremellan....
    Jättekul höra att du också gillar historiska romaner! Flera nya böcker/författare som jag inte läst bland de du räknat upp! Stor tack för tipsen!!;-)

    SvaraRadera
  13. PS: Har du namn på den blå Krokusen? Den var så fin- skulle jag vilja ha!

    SvaraRadera
  14. Men hallå du har ju redan en hel mässa av vackra knoppar - åh så härligt!
    Kanske ses vi imorrn! Hoppas du får ett trevligt besök.

    SvaraRadera
  15. Vilka juvliga vårblommor du visar.

    SvaraRadera
  16. Akleja-bilden är verkligen underbar!
    Hoppas du har det gött på mässan nu, jag är avundsjuk :-)

    SvaraRadera
  17. Härliga bilder på våren.. som trots vädergudarnas spratt ändå är på väg.. härlig bild på julrosen.. mumma.. säger jag. Ha en trevlig helg.. Monica

    SvaraRadera
  18. Härligt det ser ut med våren. Här kom 2 cm snö inatt så det dröjer nog innan krokusen slår ut.
    Kommer inte iväg på mässan i år heller. Ska på 50 års bröllopsdags firande istället. Kram Ylva

    SvaraRadera
  19. Ni har kommit så mycket längre än oss! Tre krokosar visar knopp och mina julrosors knoppar är alldeles ovanför marken.
    Christer.

    SvaraRadera
  20. Vilka vackra bilder!
    Jag läser din blogg sedan länge tillbaka och tycker det är jättespännande. Jag har nämligen tänkt söka till apelrydsskolan till hösten och jag tänkte fråga om boende. Var kan man bo? Finns det boende? Har skolan något till förfogande?

    Mvh Martina, Hälsingland

    SvaraRadera
  21. Martina: Vad kul att du ska söka!
    Skolan har inget boende, men det finns många sommarstugor i Båstad som står tomma över vintern. Mitt tips är att kontakta Turistbyrån i Båstad för att få lista över lämpliga objekt att hyra.
    Hyrorna varierar, men jag vet att en kille i klassen betalar 3500 för ett helt hus (ca 100kvm) mot att han tar hand om trädgården - och det är ju ok =)-
    Lycka till!
    /Helen

    SvaraRadera
  22. The Helleborus buds are as attractive as their flowers. Purple and yellow crocuses are a wonderful spring symbol. Your little striped ones are very eye catching. I love Chionodoxa too. They are very pretty, and their flowers face upwards, so your can see them easily.

    To add on to what Sweet Bay said, I grow Phlox divariacta in zone 3 (winter temperatures go to -35 C or -40 C), and it grows very well, with no special attention. I do get a good snow cover though, which also helps insulate plants. I particularly like 'Clouds of Perfume', which has a wonderful blue lavender colour. It blooms profusely in shade.

    SvaraRadera
  23. Hoppas du har det trevligt på mässan, ser fram emot en massa bilder!
    Ha dé himla gôtt
    NinaVästerplana

    SvaraRadera
  24. Tack för tipset! Ska kontakta de och höra mig för.
    Oj! ett helt hus! det var inte illa.
    Vi kanske ses till hösten då :)
    Mvh Martina

    SvaraRadera
  25. Hej!
    Så avundsjuk jag blir på dig, för det blommar så mycket redan! Vi har ju snö igen, så jag dånar!! Men jag får njuta av mina tulpaner, köpetulpanerna. Och så har jag köpt penséer, men dem har jag inte kunnat plantera i kruka än, för jorden är frusen! Den står ute, alltså! Hoppas de klarar sig i sina små krukor, för jag slängde ut dem idag, för jag tänkte att det är för varmt inne för dem!
    Du visar väl bilder sen från mässan? För oss som inte kommer dit.
    Hulda

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)