torsdag 19 mars 2009

Skogspromenad på hög nivå

High level forest walk



Följ med på en skogspromenad på Hallandsåsens norrsluttning en underbar vårdag i mitten på mars.
Please join us in a forest walk in the Halland ridge north slope a wonderful spring day in the middle of March.



Så vackert när solen silas ner genom träden
It's so beautiful when the sun is sieved down through the trees



Vi befinner oss ovanför vattenträdgården på Norrviken. Huset är Villa Abelin.
We are above the water garden at Norrviken Gardens. The house is Villa Abelin.




En mysig stentrappa leder upp till...
Delicious stone staircase leads up to ...




Det lilla templet - delvis förfallet som så mycket annat här.
The little temple - partly derelict just as so much else here.




Den här spännande trappan kan man ju bara inte motstå. Uppåt!
I can just not resist these exciting stairs. Upwards!




Här har vi kommit upp en bit ovanför templet. Det börjar bli högt...
Now we have come up a bit above the temple. It is getting high ...




Vidare uppåt. Nu känns det rejält i låren =)
Further upwards. My thighs are protesting
=)




Högst upp på åsen - vem sa att Skåne är platt?

Aat the top of the ridge - who said that Scania is flat?




En bit fram längs stigen hittar vi den här utsiktsplatsen - för det är det väl?

A bit forward along the trail, we find this lookout point - 'cause that's what it is?




Det är ju en härlig utsikt - och högt och brant känns det!
This is a lovely view - and it feels really high and steep!





Dags att försöka ta sig neråt igen. Här finns det inga trappor, bara en snirklande stig.
Time to try to get down again. Here are no stairs, only a winding path.




Snällt av dem att sätta ut en bänk mitt i backen så man kan vila lite.
Nice of them to put out a bench in the middle of the hill so you can get some rest.




Det här underbara huset ligger inne på Norrviken - men ses väl sällan från denna sidan.
This wonderful house is located on Norrviken - but rarely seen from this side.




Högt där uppe var vi!
High up there is where we were!


8 kommentarer:

  1. Åååhh...ni har haft en riktigt härlig promenad förstår jag...så jättefint!! Vilak mysiga ställen..Kan tänka att det är en helt annan promenad samma väg mitt i sommaren när allt är grönt..
    Tack för turen..

    SvaraRadera
  2. Spännande höjdvandring ni gjort & som du låter oss följa med på! Förstår varför Abelin byggde hus & trädgård i anslutning till dessa omgivningar!

    SvaraRadera
  3. Tack, tack för promenaden. Här omkring tillbringade jag alla min barndoms somrar. En av Sveriges vackraste platser. Nej, här är Skåne inte platt. Tvärtom.

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig promenad och utsikt! Jag funderar på att följa med maken som ska över åsen en dag nästa vecka. Han kunde ju släppa av mig vid Norrviken =) Är det öppet alla dagar?

    SvaraRadera
  5. Grindarna inne på området står öppna året runt, oavsett om parken är officiellt öppen eller ej. Däremot är grindarna till parkeringen stängda kvällar och helger okt - april. Så den här promenaden kan göras när som helst på året.

    SvaraRadera
  6. Vilken otroligt vacker promenad! Den gillade jag verkligen - är lite promenadtokig .
    Tack för denna underbara tur. Nu får jag fika;)!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  7. Norrviken ligger otroligt vackert. Vilken utsikt! Men fy vad det är jobbigt att gå uppför...../Anette

    SvaraRadera
  8. Så skön promenad du fick ut mig på, tack för den!
    Skulle väl behöva göra den irl....
    gråmulet o dags o fara till jobbet snart... en annan gång.....
    Ha dé himla gôtt
    Nina

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)