fredag 20 mars 2009

Blooming Friday - still going strong...

Bilderna till dagens Blooming Friday har jag tagit idag på Norrvikens Trädgårdar. Jag har fotat de här underbara växterna flera gånger sedan de började blomma - första blogginlägget gjorde jag den 12 januari och då hade de hållit på ett tag. Snacka om att vara uthålliga! =) Men nu efter nästan fyra månaders ihärdigt blommande börjar de tackla av en aning, så nu är det snart slut.
The photos for today's Blooming Friday, I have shot today in Norrviken Gardens. I have shot these wonderful plants several times since they started to flower - first blog post was January 12. Talk about being persistent! =) But now after almost four months of persistent flowering they begin to wither a bit, so now it's almost over.


Viburnum bodnantense Hybridkejsarolvon




Hamamelis mollis Kinesisk trollhassel




Och så ett litet extranummer - har du någonsin tänkt på hur vacker en helt vanlig hassel är när den blommar? De gula hanhängena är väl en vanlig syn, men de röda honblommorna glöms ofta bort. Tyvärr, för de är vackra!
And now a small additional number - have you ever thought about how beautiful an ordinary hazel is in bloom? The yellow male flowers are a common sight, but the red female flowers are often forgotten. That's too sad, because they are beautiful!


Corylus avellana Hassel







19 kommentarer:

  1. Härliga vårbilder! Visst är det vår nu. Längtar ut i naturen – och till den egna trädgården.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Den kinesiska trollhasseln är ju läcker! Den gillade jag! Så nu måste jag läsa på om den!
    Hulda

    SvaraRadera
  3. Helt ljuvliga bilder!
    Vårbilder kan man aldrig få nog av.
    Kram Randi

    SvaraRadera
  4. Jättevackra bilder.. =).. jag njuter. Ha en bra helg/Monica

    SvaraRadera
  5. Lovely photos! I really like the Witch Hazel, the yellow of the flowers is so vivid.

    SvaraRadera
  6. Typiskt att honor åsidosätts! Fast de sällan är värda det!;-)
    Härliga bilder!

    SvaraRadera
  7. Dessa tidigblommande buskar är värda all uppmärksamhet! Hybridkejsarolvonet är min absoluta favorit så här års - så sanslöst vackra blommor och en sådan lång blomning...Härliga bilder!
    Trevlig helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  8. i understand very well taking pictures of a particular flower for ages --- because i do that too!... but they're irresistible, especially when they turn more beautiful the next day...

    and you're right about the female hazel bloom... they're less noticeable than their male counterparts because of their size, but they have their own beauty...

    wish you a sunny weekend!

    SvaraRadera
  9. Varje år hybridkejsarolvonen och trollhasslarna blommar tänker jag att i år ska jag minsann plantera dem men jag brukar glömma av det framåt sommaren. Hoppas jag inte gör det i år för de är ju så fina flera månader nu under vårvintern. Härliga bilder!

    Ha en skön helg!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  10. Lovely photos, Helen. That yellow of the witch hazel is so pretty! Love the viburnum too.

    SvaraRadera
  11. Jag skulle också viljat fotat dessa underbara träd.
    Tack för din fina kommentar!
    Vet du vad - bilden på mig under körsbärsträdet är på Norrviken och med självutlösare.
    Kul att du sett det jag har inte tidningen men snart skall jag få se.
    Vill du se min pelargontrappa finns din i Leva och Bo i Helgen.
    Du är så himla flitig med din blogg tycker jag.
    Snart är det dags för fika i byskolan eller hur?
    Kan man hyra dig en eller två dagar för hjälp att röja i trädgården?
    Har fått så ont i en axel - attans nu när det roliga börjar.
    Hörs
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera
  12. Läste att du också fått tillfälle att träffa Annika Christensson - härlig människa.
    Precis som DU, hel härlig,
    MB

    Och nu ser jag att hon precis varit inne och gett dig en kommentar här ovan....

    SvaraRadera
  13. Så vackra! Vill ha, vill ha.... gräva, gräva, gräva!
    Nina

    SvaraRadera
  14. Trots att den där första blomningen är rätt så diskret blir man lätt lyrisk av den...måste passapå att titta närainpå en hassel...tack för tipset ; )
    /Janne

    http://gardenlife.blogg.se

    SvaraRadera
  15. Det gäller att ha med sig ögonen - annars missar man mycket i naturen!
    Fina bilder på vårblommande buskar.

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  16. Vackra blommor på alla träden! Ingen av dem är speciellt vanlig uppe hos mig i södra Norrland. Trollhassel kanske man kan se på vissa ställen. Den vanliga hasseln vet jag inte om jag sett när den blommat någon gång! Kul att få se!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  17. Verkliga långblommare.
    Något man borde känna till när man skall plantera buskar i en ny trädgård.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  18. Så kul att jag fick ett svar här. Kinesisk trollhassel. Den blommade i vår stadspark för några veckor sen och jag hade ingen aning om vad det var. Ha det bra/Lis

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)