måndag 24 maj 2010

Lång härlig trädgårdsdag på västkusten

Jag var ju uppe hos Linda i Kungälv och gjorde keramik i höstas. Eftersom jag har 25 mil dit sticker man inte iväg hur som helst, så det har tagit tid att hitta en lämplig dag för glaseringen som passade alla inblandade. Men till slut lyckades vi bestämma oss för lördagen den 22 maj. Någon vecka innan fick jag veta att just den dagen var det bakluckeloppis i Surte, bara någon mil från Kungälv! Självklart måste vi ju stanna till där också.


Bakluckeloppisen gjorde verkligen skäl för sitt namn - folk sålde växter från bakluckan, eller i alla fall bord som de ställt upp framför bakluckan. Här fanns allt, från japanska lönnar till tomatplantor till supersöta små sockblommor. En del är ganska amatörmässigt odlat medan annat är proffsiga egna framtagna frösådder. Det blev en hel del fynd, förstås.... Men roligt var också att träffa trädgårdsvänner här. Dels såna jag träffat förr (som Birgitta på Glädjekällan, som hade de absolut finaste växterna, i mitt tycke - jag kunde köpt allihop!) till några "gamla" vänner från odla.nu som jag känt i många år utan att någonsin ha träffat dem.




Till slut slet vi oss därifrån och åkte hem till Linda för att glasera våra alster. Så här ser några av mina ut efter att ha blivit nerkladdade med järnoxid resp glasering. Undrar hur de blir efter bränning.... 

 

Innan vi åkte från Linda måste vi ju ut i hennes trädgård också. Det är massor av växter på en liten yta, och känslan är att trädgården är mycket större än vad den egentligen är. Överallt hittar man hennes keramik. Det här vikingaskeppet är bara så läckert där det flyter fram!



Dagens sista stopp var Monnes trädgård på Tjörn. Monne träffade jag ju första gången hemma hos Linda i höstas och sedan dess har jag längtat efter att få se hennes trädgård. Den var både större och mer fantastisk än jag någonsin kunde väntat mig! Fyra timmar stannade vi där, och jag känner att jag hann bara med att se en bråkdel. Både Monne och hennes man är riktiga växtnördar. Maken älskar rhododendron och de har säkert 100 olika sorter i sin trädgård. Monne själv älskar nog allting annat. =) Och det här fantastiska berget de har som de har byggt upp sin trädgård kring gör trädgården helt otrolig. Här knallar vi runt i ett uppbyggt torvparti direkt på berget. Med mig hos Monne hade jag Mari och Nina - två mycket trevliga bloggvänner.

För de som är intresserade av att se mer har Monica och Göran Öppen trädgård på onsdag den 26 maj. Missa inte det!



Rhododendron 'Princess Anne' - den blommar så överdådigt att man knappt ser bladen. Helt underbar...



Den här grusbädden är uppbyggd à la Peter Korn - bara stora stenar i botten och mindre stenar/grus över, och sen planteras växterna direkt i det. En sån bädd är inplanerad här hemma hos mig också - plats är utsedd och växterna inköpta (många av dem i alla fall). Nu ska den bara göras också...




Monne har mycket konst i sin trädgård också. Vacker konst som verkligen fyller sin plats, och mycket har hon gjort själv. Dock inte denna underbara skapelse.




Den här bilden på mig själv har jag lånat från Monnes blogg. Så här tillbringade jag mesta tiden hos Monne - nere på knä framför något intressant motiv...



Det här är Monnes egen trädgårdstomte. Ser de ut så här kan jag också tänka mig en hos mig. =)



Varför ska man tvunget odla i fyrkantiga pallkragar? Varför inte odla sparris och jordgubbar i badkar istället?




Bilen var förstås full med växter när jag väl kom hem klockan halv tolv på natten. Nu väntar ett trevligt bekymmer med att placera ut allihop. Tills vidare står de i planteringskön tillsammans med allt annat jag skaffat hittills i vår. De 22 vresrosorna har jag en alldeles egen plan för - återkommer till den längre fram. Fast de två fina primulorna i den blå plastpåsen är inte mina, de stod kvar i bilen när jag skulle tömma dem. Kan de tillhöra Mari eller Linda kanske? Jag ska vårda dem väl tills vi träffas nästa gång!

Stort tack till Mari, Nina, Linda, Monne och alla andra trevliga trädgårdsmänniskor jag träffade den här fullspäckade dagen. Ni är underbara!


7 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag!
    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera
  2. Åhhh de är mina! Undrade lite vart de tagit vägen.
    Tack för en underbar dag!
    Linda

    SvaraRadera
  3. Härlig dag verkar det som. Vad spännande med så fina trädgårdar, och bakluckeloppis när nog aldrig fel. Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  4. It looked like a fun day, touring gardens and shopping for plants. I like the photo of the garden on the slope at Monnes trädgård. There are so many interesting plants to see in the garden, and the moss covered edging for the garden beds looks great.

    SvaraRadera
  5. Tack själv! Den här da´n lever jag länge på....
    Har gjort en `mullbänk´ runt min sten o satt mull o skuggälskare i den igår-idag... Känner mig riktigt duktig ;-)
    Det ser ut som om du skulle behöva en semestervecka snart så du hinner sätta alla skatterna.... Ska bli kul o se vad du gör av Cillas vresrosor. Imorgon ska jag försöka få tag på Falu grön o måla mina 40 pallkragar...
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  6. Vad trevligt du har skrivit, roligt att få ta delär av. Visst är det spännande att vandra runt i andras trädgårdar!
    Det var ingen dålig samling växter du hade med dig hem!! Kul när man kan fynda.
    Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  7. Tack för dina fina ord, det värmer:) Det blev en dag som jag kommer att spara i mina tankar länge. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)