torsdag 20 maj 2010

Tulpanolydnad


Det här är min blå/rosa/vita plantering som den ser ut idag. Fast det är något som inte stämmer....
Alla dessa röda tulpaner! Det har funnits många gula också, men de flesta av dem har jag faktiskt lyckats få bort. De här röda blir jag inte av med hur jag än bär mig åt. När vi grävde för jordvärme för fyra år sedan råkade nämligen tulpanlökarna följa med när jorden rördes om. Det gjorde inte så mycket tyckte jag, de som hamnade fel kunde jag ju flytta året efter. Men de här är begravda under över en meter jord. Jag hittar helt enkelt inte lökarna! Försöker jag följa stjälken neråt hittar jag bara en lååååååång vit stjälk, som går av innan jag är framme vid löken. Så nu har jag gett upp efter fyra års kamp - de röda tulpanerna är här för att stanna....

Några andra tulpaner som jag tycker bättre om (och som växer där jag vill):

 

15 kommentarer:

  1. Erkänner glatt att de övriga fyra tulpanerna är betydligt vackrare, men måntro är de lika ihärdiga ;) Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt med växter som har egen vilja!
    Väldigt vackra tulpaner för övrigt!
    //Monica

    SvaraRadera
  3. Some bulbs like to surprise. I planted a group of 50 double pink tulips, and right in the middle is a muddy purple one. I haven't had the heart to dig it up, since it is blooming cheerfully, perhaps when they have stopped flowering.

    SvaraRadera
  4. Fniss, du får helt enkelt plocka in en jättebukett röda tulpaner varje år:)) Annars får du som du sa helt enkelt acceptera dem där:)Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Äsch då, lite lagom civil olydnad är bara uppfriskande!

    Håller med föregående talare - unna dig en rejäl inomhusbukett!

    SvaraRadera
  6. Tulpaner kan bli rena ogräset. Har försökt få bort några lökar i flera år, men bladen kommer och kommer.. Blommar dom är det ju fint, röda eller inte, men bara mängder av blad..

    SvaraRadera
  7. Är det dessutom Darwinhybrider blir de glatt fler och fler ;) Håller med Monne - Plocka!

    SvaraRadera
  8. Hahaha! Kan inte låta bli att skratta. Visst är det märkligt, att de kan söka sig hela vägen upp till ytan, och sedan blomma! Och det efter att legat sovandes där nere i flera år, om jag förstod rätt. Naturens under. Det vore en tulpan att rekommendera till alla, som inte ens får dem att komma tillbaka år två. De blir väl iallafall snygga i en vas, om du nu inte vill ha dem i rabatten!!! Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  9. Ja en del växter är så livskraftiga så det är bara för oss att ge upp :)Du får göra som Monne skrev...plocka dom till buketter!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  10. Haha, känner igen tulpanolydnad! Jag skrev också om det igår. Mina rosa tulpaner är orange! Snacka om olydnad där! Men du, gör en bukett av de olydiga och behåll eller ge bort!
    Hulda

    SvaraRadera
  11. Ha ha ha
    helt rätt att ge upp - dem har ju bestämt sig!

    kram på dig

    SvaraRadera
  12. Är heller inte glad över att ha de röda / rödgula tulpanerna i rabatten men jag gläder mig åt tulpanbuketterna jag har förmånen att kunna plocka in varje vår. Att utrota just dessa tulpaner verkar vara stört omöjligt.
    Kanske ses vi i Surte i morgon - Linda har skvallrat.
    Trevlig Pingst
    Birgitta

    SvaraRadera
  13. Natti Helen!
    Jag har mer och mer börjat uppskattat de ordinära röda tulpanerna ändå. De är ju oftast också återkommande...
    Om du vill ändra blickfånget kan du ju plocka in ett rejält fång att sätta i vas - trädgårdstulpaner är ju fantastiska i vas!
    Ha en skön pingsthelg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  14. Så fina buketter du kommer få med de röda olydiga tulpanerna! De övriga fyra var väldigt vackra!
    Ha det gott!
    //Margot

    SvaraRadera
  15. Du får väl årligen helt enkelt plocka en stor röd tulpanbukett och ge bort! Ha det så gott!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)