tisdag 25 maj 2010

Tusen trädgårdar - nedräkningen har börjat

Idag är det 74 dagar kvar till Tusen trädgårdar. Ni vet, Gunnel Carlssons upprop om att 1000 trädgårdar i Sverige ska visas upp den dagen precis som de är. Nåja, min ska definitivt få genomgå en viss ansiktslyftning först.... 

Första projektet är redan avklarat. För fyra år sedan satte jag 20 st Cotoneaster 'Coral Beauty' här. Mest för att jag inte riktigt visste vad jag skulle göra åt den här ytan, som ligger i hörnet på tomten precis bakom mitt lusthus. De täckte snällt det de skulle, men snart täckte de också mycket mer än tänkt. Cotoneaster är en hejare på att sprida sig med både avläggare och rotskott! Så häromveckan när jag upptäckte långa utlöpare en bra bit därifrån fick jag nog och började riva bort dem. Det var ett projekt som visade sig vara betydligt svårare än väntat. Till slut fick jag klippa bort alla rötter och alla grenar och sedan med en ansenlig mängd våld gräva bort stubbarna.
Numera är istället drygt 100 gladioluslökar planterade här. Jag hoppas de ska bli betydligt vackrare - och enklare att få bort sedan...


 Men det finns mycket mer som ska göras. Minns ni tumstocken jag hade lagt ut? Här ska det grävas 60 cm från altankanten och rakt ut i rabatten. All matjord (och alla växterna förstås) ska bort för här ska anläggas en 7 meter lång kryddmur! 

Den ska muras upp av 9 cm breda lecablock som sedan putsas vita. Både på längden och tvären kommer det att bli en hel del armeringsjärn, för muren ska nämligen vara ihålig i mitten. Där ska mina kryddväxter stå. De kommer att få en upphöjd, väldränerad och solig växtplats och dessutom blir de lätta att plocka när man behöver dem i köket eller vid grillen. (Extra bonus blir att jag kan ta siesta i hammocken utan att synas från gatan...)
Framför muren måste jag gräva bort ännu fler växter, för där ska det bli en upphöjd grusrabatt (som Monnes, som jag visade i förra inlägget). Jag har redan många växter som gärna vill flytta dit...

Och här står kryddorna och väntar...



Under körsbärsträdet ska det bli en liten lundrabatt med mycket torv i. Här finns det också en lång planteringskö....



Men först måste pallkragen med perennsådder från i höstas tömmas och tas bort. Hm, allra först måste jag nog skola om det som har grott....



Tjällossningen i vintras gick hårt åt mina plattor. Hela altanen på ca 45 kvadratmeter måste plockas upp och läggas om. Då kanske jag blir av med allt ogräset också.

På tal om ogräs och stenläggning - den här gången har stått färdig med stenmjöl i i tre år nu. Det är kanske snart dags att lägga stenarna innan den växt igen helt. Nå, nu har jag en son som jobbar som anläggare så kanske kan man få honom att göra det...


Det är lite svårt att ta sig fram för att beundra mina växter, så trampstenar ska läggas ut på strategiska platser runt om i rabatterna. Särskilt nödvändigt är det om mer än tre personer samtidigt vill gå runt i mina planteringar - och det tror jag att det kanske blir.....


Och ungefär här ska 22 vresrosor planteras som en avgränsande häck mellan mitt lilla miniarboretum och baksidan av tomten.


74 dagar kvar - jag får nog nöja med att bara jobba heltid och strunta i att dessutom jobba varannan helg som hittills om jag ska hinna. För tanken är ju att huset ska målas om också i sommar....



6 kommentarer:

  1. Härligt med en massa projekt! Du kommer säkert bli färdig med det i tid (en timme innan du öppnar!) Annars får du väl ansöka om "ledighet" för trädgård! Borde absolut finnas.../Jessica

    SvaraRadera
  2. Det verkar att bli en ganska arbetsam sommar för vissa :) Men det blir säkert färdigt i tid och dessutom riktigt snyggt. Väntar på att få se bilder vartefter! Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  3. Ojoj..det verkar vara full fart hos dig! Det kommar bli jättefint i din trädgård till visningen!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  4. OJoj mycket att göra och det kommer säkert att bli jättefint! JAg har också anmält mig, trots att jag knappt hinner med trädgården i år...måste gräva om vattenledningen och lägga ett stort uthustak bla och det är de första prioriteringarna.
    Och så har så mycket dött i trädgården den här vintern, alla kaprifolerna, nästan all lavendel och Lammöronen!! Jag tror att de har gått ut sig, i fjol blommade de otroligt mycket och sedan går de ut sig...och så såg jag att där du ska gräva ut för kryddmuren har du lammöron...lyckliga du, lammöron är ju en av mina riktiga favoritväxter!!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Skönt att höra att du har nåt att göra ;-)

    Nämen allvarligt! Det där arbetsschemat var nästan för mycket. Låt det inte bli så mycket att du inte hinner ha roligt också!

    SvaraRadera
  6. Oj så mycket du har på gång! Men det kommer nog att bli jättebra när det är färdigt / gittan

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)