tisdag 30 juni 2009

Månadens bild - juni / Photo of the Month - June

För tredje månaden i rad är det 27 grader varmt när jag tar månadsbilden. Har vi hamnat i tropikerna eller? =)
Precis innan jag tog bilden klockan halv åtta på kvällen kom ett stilla sommarregn, välbehövligt efter en veckas torka och värmebölja. Åskan mullrar på avstånd, snart brakar det löst...

Pionerna har snart blommat nonstop en månad nu. Jag som hade för mig att det var kortvarig fägring. Guldlöken har spritt sig fruktansvärt mycket i min trädgård, häromdagen grävde jag upp en hel skottkärra full, men fortfarande finns det mycket mer kvar. De ser lite skräpiga ut när de börjar vissna ner.

For the third month in a row, it is 27 degrees Celsius when I take my monthly picture. Is this the tropics, or? =)
Just before I took the picture at half eight this evening we had a quiet summer rain, much needed after a week of drought and a heat wave. Thunder rumble in the distance, soon it will be here ...

My Paeonias have soon blossomed nonstop for one month now. I thought it should be a short bloom. Allium moly has spread awful lot in my garden, the other day I dug up a whole wheelbarrow full, but still there is much more. They look a little scraped out when they begin to fade down.


Iris 'Imperator', som jag köpte på mässan i Stockholm i våras
Iris' Imperator ', which I bought at the garden fair in Stockholm this spring.


Min 'Lykkefund' är nu alldeles översållad med blommor, det blir fler varje dag.
My 'Lykkefund' is now completely covered with flowers, there are more every day.

10 kommentarer:

  1. Nu har jag klickat upp bilden och jisses vad det växer och frodas i din rabatt - underbart! Och på tal om värmen.... gött! kram 8`)

    SvaraRadera
  2. Oj vad fin den är, din Lykkefund. Jag har en med, som jag hoppas ska bli lika fin så småningom. Just nu är den full med knopp så jag ser fram emot blomningen... :)

    Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Åhhh Jisses så fint du har det!!!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att det är helt underbart med medelhavsvärmen som har slagit läger över vårt land - även om det innebär en hel massa vattnande :)

    SvaraRadera
  5. Funderade nå´t liknande idag Helen!;-)
    Åska & pytteregn har i alla fall lättat lite på trycket i luften....
    Aha- en I. Imperator kan den lila hos mig också vara (också mässinköp)! Nu har du hjälpt mig namna två växter hos mig- den & Trad. anders. 'Osprey'!!;-)Tack för det!;-)
    Verkligen läckert följa rabatt sådär månad för månad. Din Lyckefund är ljuvlig!

    SvaraRadera
  6. "Lykkefund", är det en honungsros? Liknar det. Vi har en sådan som på fem år antagit enorma dimensioner... Ska ta bild o lägga in på min blogg.

    SvaraRadera
  7. Vad fin den där stenlagda slingrande gången är!

    SvaraRadera
  8. Mmmmm.... vackert! Hoppas på regn snart, jag har kört slut på vattnet i brunnen!
    Ha´t himla gôtt i värmen
    Nina

    SvaraRadera
  9. Jaha..... då var jag uppdaterad på trädgårdsmästarbloggen också.... men där vågar sjutton kommentera just nu ;-)
    Så mycke intressant du fått dig till dels då.... måst kännas skönt o få komma `hem´ till Norrviken igen.
    Hat himla gôtt
    Nina

    SvaraRadera
  10. Ja nu gäller det att njuta. Har ett tag kvar av sem innan det är dax för jobb igen. Men idag hör jag åskan mullra långt därborta//Britt

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)