söndag 3 maj 2009

Veckans höjdare - High point of the week

Jag hade nästan glömt bort att jag tänkt vara med i den här utmaningen. Hela eftermiddagen har jag tillbringat i hammocken med en hemsk huvudvärk - jag som aldrig brukar vara sjuk. Är det sviter efter värmen som varit, eller det hårda jobbet jag gjort i veckan, eller är det en vårförkylning - eller är det svininfluensan? Nåja, jag har piggnat till nu på kvällen så jag tror nog det var en kombination av alltihop, utom kanske då influensan...
I had almost forgotten that I was supposed to join this challenge. The whole afternoon I spent in the hammock with a terrible headache - and I never use to be sick. Is it sequelae after the heat, or the hard work I have done these last week, or is it a spring cold - or is it the pig flu? Well, I feel a litter better now in the evening so I think it was a combination of everything, except perhaps the flu ...


Jaha, vad är då denna veckans höjdare? Jag har ju gjort så himla mycket, jobbat i trädgården tills det börjat skymma varenda kväll. Fortfarande är det mycket kvar, dammen är t ex i mycket stort behov av rengöring..

Men det jag är mest nöjd med (och som är lättast att fota) denna veckan är nog det sorgliga kryddlandet - som nu inte finns längre. Varenda krydda är uppgrävd. Jag hade ett himla jobb med att anlägga detta för två år sen - men allt blir inte som man tänkt sig. I det här fallet var det äppelmyntan som tagit över nästan allting, tillsammans med ett smultron som inte revar men däremot frösår sig friskt. Och den gamla lavendeln i mitten är totalt överväxt av gräs. Så nu har jag gett upp. Vad jag ska använda denna ytan till istället vet jag inte än, men det blir säkert snart fullt här igen.
So, what is that this week's high point? I have done so much, been working in the garden until dusk every night. Still, much remains, the pond is for example in great need of cleaning .. But what I am most pleased with (and which is easiest to shoot) this week is probably the sad herb garden - which now no longer exists. Every herb is excavated. I had a great job of constructing this two years ago - but everything doesn't turn out as intended. In this case, it was the Mentha that had taken over almost everything, together with a wild strawberry. And the old lavender in the middle is totally over grown with grass weeds.So now I have given up. What I am going to use this surface for instead, I do not know yet, but it will certainly soon be full again.


Här står nu kryddorna samlade i varsin egen kruka tillsammans med mitt lilla citronträd, nära till köket (uppför trappan bara) och nära grillplatsen (på andra sidan trappan). Problemet är bara att det börjar bli fullt, och då har jag ändå ingen salvia, ingen koriander, ingen körvel och ingen dill! Plus att jag hade tänkt mig en tre fyra sorters basilika till... Jaja, det löser sig nog...
Ally herbs and spices are now gathered here in their own separate pot together with my little lemon tree, close to the kitchen (just up the stairs) and close to the BBQ (on the other side of the stairs). The only problem is that it is crowded already, and I still have no sage, no coriander, no chervil and no dill! Plus, I had in mind three or four more types of basil... Well, I will fix it somehow.


En höjdare året runt i min trädgård är min damm (men titta inte för noga på den nu). Den lockar en väldig massa olika djur, framför allt fåglar. På den här bilden har jag fått med både en kråka och en koltrast - ser ni dem? Klicka gärna på bilden så blir den större. De mindre fåglarna som sädesärlor och gråsparvar älskar att bada i det grunda vattnet, medan kråkan här har kommit på ett helt nytt användningsområde för fontänstenen.
A high point all year around in my garden, is my pond (but don't look to closely at it now). It attracts an awful lot of different animals, especially birds. In this picture, I have caught both a crow and a blackbird - do you see them? Please click the photo to enlarge it. The smaller birds like wagtails and sparrows love to swim in the shallow water, while the crow has come up with an entirely new use of my stone fountain.



Om man doppar maten i vattnet som kommer upp ur hålet där...
If I dip my food in the water that comes out of the hole there ...


...blir det genast mycket godare / mer lättuggat.
... it becomes immediately much better / easier to chew.


Så några höjdare från växtriket. Det finns massor som blommar nu bland perenner och vårlökar, men jag nöjer mig med att visa en av mina absoluta favoriter. Den växer i alla lägen, den är otroligt vacker med sitt flikiga bladverk och kjolliknande blommor, och den blommar i princip hela långa sommaren. Får jag presentera höjdaren bland perenner i min trädgård: Fänrikshjärtat Dicentra formosa.
Now some high points from the flora. There are lots of flowers now among the perennials and spring bulbs, but I just want to show you one of my absolute favorites. It grows in all locations, it is incredibly beautiful with its tab foliage and skirt-like flowers, and flowers for the whole long summer. May I introduce the high point among the perennials in my garden: Bleeding Heart Dicentra formosa.



Mina få träd är jag så glad för! Här är det min hängkatsura Cercidiphyllum japonicum 'Pendulum' som har klarat en vinter till. Den är väldigt torkkänslig, så den har fått några omgångar rotbevattningar redan nu i vår.
I am so happy for the few trees I have in my garden! Here is my Cercidiphyllum japonicum 'Pendulum' which have passed another winter. It is very sensitive for drought, so it has had some rounds of root watering already this spring.

Min hittills enda japanska lönn - det lär bli fler...
På lappen står det Acer japonicum 'Atropurpureum' men på de bilder jag sett har 'Atropurpureum' ganska hela blad. Den här är snarare flikig som en 'Dissectum', men finns den i en röd variant? Någon som kan hjälpa mig?
My so far only Japanese maple - there will be more ... On the patch, it says Acer japonicum 'Atropurpureum' but on the pictures I have seen of 'Atropurpureum' it has quite entire leaves. This is more like the tab foliage of a 'Dissectum', but does it come in a red variation? Someone who can help me?

Och så blommar mitt glanskörsbär Prunus serrula äntligen! Ja, jag har faktiskt hittat hela två blommor på trädet! Nåja, nu var det ju inte för blomningens skull som jag skaffade det, det har ju helt andra kvaliteter resten av året.
And so my Prunus serrula is finally flowering! Yes, I have actually found two whole flowers in the tree! Well, it was not for flowering sake that I bought it, it has quite other qualities the rest of the year.

Mitt lilla lusthus av pil börjar grönska, och alpklematisen (Clematis alpina 'Willy') här slår snart ut. Min dröm om att sitta i ett helt grönt hus som är klätt med olika blommande clematissorter är kanske inte såååå långt borta....


Nu ska jag kolla runt lite bland de andra höjdarna.
Ni hittar dem här hos I mitt gröna hjärta.
My little gazebo of willow starts to become green, and the Clematis alpina 'Willy' here is soon to bloom. My dream of sitting in a totally green house that is dressed with different blooming Clematis varieties may not sooo far away ....
Now I'm going to look around among the other high points of the week. You can find them here in my green heart.




Förresten - en höjdare till! Det har precis börjat regna här, för första gången på över en månad! Nu hoppas jag bara att det nöjer sig med att genomfukta allting och sen slutar igen - även om det är efterlängtat vill jag inte ha konstant regn i månader framöver...
By the way - another high point! It has just started raining here, for the first time in over a month! Now I just hope that it confines itself to moisten everything, and then stops again - although it is welcome, I do not want to have constant rain in the months to come ...

13 kommentarer:

  1. Många höjdare där!!!!
    Nu får du kanske lite vila denna vecka- jag menar om det nu blir regn, alltså...;-)

    SvaraRadera
  2. Oj det var många höjdare och ett riktigt höjdarjobb de där med kryddträdgården! Vilket fint litet citronträd också, jag funderar på att investera i ett sådant till mitt uterum där det blir riktigt varmt så det är nästan svårt för vanliga växter att överleva... På tal om japanska lönnar så är Bloodgooden nästan som din fast skillnaden mot Atropurpureum är att Bloodgooden är mer röd i färgen. De är otroligt vackra alla sorterna! Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar trädgård du har med damm och allt. Min granne kom just in och sa att det regnar. Så härligt. Det kanske är en höjdare.Anita

    SvaraRadera
  4. Jeg fryder meg over din arbeidslyst og alle dine höjdare!

    Ha en flott uke-

    Hilsen Hilde, som måker snø :)

    SvaraRadera
  5. Härligt med alla dina kandidater till Veckans höjdare! Ska bli spännande att se var dina kryddor hamnar - eller ska du ha dem kvar vid kökstrappan?
    En katsura fyndade jag i Alnarp idag - får väl se om jag klarar den här hos oss. Din såg jättefin ut.
    Kram
    Ann

    SvaraRadera
  6. Å, nu blev jag sugen på att skaffa mig lite fänrikshjärta. Hade det i förra trädgården och de är så vackra i all sin enkelhet. (Och föredömligt lättodlade!)
    Tack för titten i din fina blogg!!

    /Monica

    SvaraRadera
  7. Min förra granne var mynta-samlare o sålde av sitt överskott.... Jag köpte några olika o satte nere hos sorkarna på åkern, de kommer fint i år igen ;-) Till skillnad mot rabarbern o små träd o buskar jag försökt sätta där nere!
    Ser härligt ut med kruksamlingen, men lite jobbigt o vattna eller?
    Funderar på o göra kryddland i gamla trasiga zinkbaljor o hinkar, borde ju hålla de värsta `smitarna´ på plats!
    Ha´t himla gôtt i vecka
    NinaVästerplana

    SvaraRadera
  8. Du har verkligen arbetat. Snyggt med kryddorna i krukor. Har inte så många olika kryddväxter som du, men oregano och kyndel har jag i nergrävda bottenlösa spänner för att de inte skall invadera hela rabatten.
    Trillium är tjusiga, men som du skriver, kostsamma. Ibland har man tur och stöter på dem till riktigt bra priser och då är det svårt att inte köpa.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. När du skriver att man inte ska titta för noga på dammen, så är det just det man gör! Och den ser ju hur fin ut som helst! /Ruben

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig blogg och det ser ut som om du har en lika härlig trädgård.
    Ser framemot att läsa mer på din blogg!

    SvaraRadera
  11. Det var inga dåliga höjdare du varit med om denna veckan, din damm ser underbar ut och det dära pilhuset fulla med klematis hade jag gärna suttit en stund i när det börjar blomma.

    SvaraRadera
  12. Så fint du har det. Och dina kryddkrukor ser så härliga ut. Mitt "kryddland" påminner om ditt. Krukodling är en god idé att ta efter. För övrigt ser allt så frodigt ut hos dig.

    SvaraRadera
  13. Vilket inlägg det märks inte att du har varit krasslig. Dammen är så fin och jag önskade att jag också hade en. Men det blev ett växthus i stället som du vet.
    Det var mig en smart lite rackare är det så man skall göra när man äter???
    Kryddorna blev ju toppen bra i kruka istället.
    Ses vi ikväll eller?
    Inget tvunget för min del.
    Men ni är välkomna.
    Hörs och syns
    Annika

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)