lördag 17 april 2010

Sen ankomst

Inte en enda gång i vinter har domherren visat sig vid fågelbordet, som ju annars varit välbesökt av många andra fåglar. Men alldeles nyss, när jag råkade kasta en blick ut genom köksfönstret, fick jag syn på honom. Vilken tur jag hade kameran i närheten! Bara ett ögonblick senare var han borta igen...
Klicka gärna upp bilden så syns domherren bättre, trots den dåliga bildkvalitén (det blev ju lite hastigt!).



Tydligen var han mer sugen på att göra sig vårfin i badet än på att trängas vid matbordet i vintras. Eller är det min röda trollhassel 'Diane' som lockar? Kanske vet han hur snyggt det blir när han poserar vid de röda blommorna. =)

Förresten - tumstocken ligger ute i rabatten av en anledning. Återkommer till det....

15 kommentarer:

  1. De är så vackra!
    Lustigt nog ser jag dem oftare här i trädgården under sommaren än på vintern. Vet inte varför trädgården är så lockande då, men de är alltid välkomna :-)
    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  2. Bättre sent än aldrig, och sen tyckte han väl som du att jag gör mig så bra här.Ett dopp skadar aldrig.??
    Många av djupaskogs fåglar har man dessutom funnit i mer tätbebyggda samhällen. KANSKE har han tänkt bosätta sig hos dej? DET hade väl varit angenämt!!
    Kram Ninne

    SvaraRadera
  3. Jag har också väntat på honom men jag har inget bad ute ännu. Skall genast sätta ut ett.
    Det verkar hjälpa.
    Jag ser också framemot att få komma till er.
    Hoppas att jag håller förväntningarna.
    Jag skall till Göteborg i veckan och det känns långt långt bort....
    ha en skön kväll
    annika

    SvaraRadera
  4. Spännande med tumstocken, planeras det kanske fler rabatter...?
    Ha en skön kväll!
    Jenny

    SvaraRadera
  5. Visst är det härligt när domherren kommer på besök! Jag har inte sett en domherre i verkligheten på massor av år men i år hittade han till min trädgård...jag blev så glad! Nu gör du mig nyfiken med måttstocken! Ha en fin kväll! / Irene

    SvaraRadera
  6. Kväll Helen!
    Jag har inte sett ngn domherre, på några år...Underbar färggrann herre, för damerna av samma släkte är mera difusa i färgskalan.
    Läckra vårblomsfoton. Det med nyckelpigan stack verkligen ut!
    Ha en fortsatt trevlig helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  7. Jag såg honom på din bild :) Här har jag inte sett någon herre, den enda fågel med röd färg är lilla "Robin", rödhaken, som kan vara ett trevligt sällskap i trädgården när jag gräver, sätter sig på spaden och letar maskar :)

    Ha en skön söndag :) ♥

    SvaraRadera
  8. Hos mej finns inte en enda domherre. Synd. Dom är verkligen vackra. Men vi har fått besök aav en Rödhake som verkar trivas här. Hoppas han förökar sej o stannar. /Knatten

    SvaraRadera
  9. Alltid roligt med nya vårtecken. Och i detta fallet så nätt vårtecken. Hälsn mimi

    SvaraRadera
  10. Bättre sent än aldrig! De är ju så vackra, här hos oss har vi aldrig sett dem. Förut när vi bodde en mil utanför stan, så hade vi ofta besök på vintrarna.

    SvaraRadera
  11. Här uppe hos oss brukar domherren förebåda snö. Men inte din hoppas jag. Ha det så bra!

    SvaraRadera
  12. Trevligt med rödbröstat pippi- besök!!
    Aha! Chionodoxa heter Scilla forbesii?! Bra jag fick veta det!;-) Du och jag har f.ö. väldigt lika blomning i våra trädgårdar just nu!;-)
    Jag gör nu och då ett uppehåll mellan Älvsjö-mäss-besöken. Åker inte varje år. Men trevligt är det verkligen när det blir!!;-)

    SvaraRadera
  13. Men så är det. domherrana brukar komma sent om aldirg... säger min man som är ornitolog... men jag tycker det stämmer.
    Hulda

    SvaraRadera
  14. Tänkte bara fråga dig om du har några tips på besöksmål därnere hos dig..vi ska på studieresa i slutet på Maj och det blir väl Alnarp och Norrviken iallafall men sen vet vi inte så mycket mer..

    SvaraRadera
  15. Inga domherrar hos mig... men på landet!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)