söndag 8 februari 2009

Utmaning - Challenge

Getting to know me better



Jag har fått en utmaning från Njut i din trädgård. Den går ut på att man ska lära känna sina nya bloggvänner lite bättre. Det var inte enkelt (och förmodligen hade jag svarat helt annorlunda en annan dag), men OK - nu kör vi!
I received a challenge from Enjoy your garden. The reason for this challenge is to get to know all new blog friends a little better. It wasn't easy (and I had probably responded completely different another day), but OK - here we go!

Roligaste minne (ett roligt minne)
Det har flera gånger hänt att folk stannat utanför min trädgård när jag varit ute och rensat eller pysslat och börjat berömma mig för den – fast den ju fortfarande är långt ifrån etablerad. Det är kul! Eller när jag berättar var jag bor, och så säger de: Är det i närheten av den där jättefina trädgården? ♥
Funniest memory (a fun memory):
It has often happened that people have stopped outside my garden when I've been out working in it and started praising me for it - although it is far from established yet. That's fun! Or when I tell someone where I live, and he/she says: Is it nearby that beautiful garden? ♥


Favoritmat
Sill o päror (dvs matjessill och nypotatis med mycket gräddfil och gräslök)
Kan nog äta det minst ett par gånger i veckan under sommaren, och får ibland fullkomliga abstinensanfall under resten av året…
Favorite food:
Herring and fresh potatoes with plenty of sour cream and chives (swedish traditional mid summer dish). I can probably eat it at least twice a week during the summer, and sometimes I long for it the rest of the year too...


Favoritfilm (ser inte så ofta på film (föredrar att läsa boken) men några har fastnat…)
Top Gun
Sagan om Ringen
Så som i himmelen
Mamma Mia
Favorite Movie (I don't watch movies very often - prefer reading the book)
Top Gun
Lord of the Rings
As it is in Heaven
Mama Mia


Favoritbok (några exempel bara – jag läser minst ett par böcker i veckan)
Berlinerpopplarna
Ängeln på sjunde trappsteget
Millenniumtrilogin (Stieg Larsson)
De flesta deckare, både engelska och svenska
Favorite book (just some examples - I read at least a couple of books a week):
Berliner poplars
The angel on the seventh step
Millennium Trilogy (Stieg Larsson)
Most detective stories and thrillers, both English and Swedish



Favoritfärg
Blått (på blommor)
Grönt (på det mesta annat)
Vitt och svart (på kläder)
Favorite Color:
Blue (on flowers)
Green (on most other things)
White and black (on clothing)


Mest pinsamma
Varenda gång jag tror jag vet nåt och det sen visar sig att jag är helt ute och reser….
Most embarrassing moment:
Every time I think I know something and then it turns out that I am completely lost ....


Bästa vänner
Roger i Vimmerby
Johan i Viken
Tjejerna jag samåker med till skolan
Alla mina bloggvänner – som bara blir fler!
Best friends:
Roger in Vimmerby
Johan in Viken
The car-pool girls
All my blog friends - more every day!


Sötaste bebis
Mina två pojkar – förstås… (fast det var länge sen de var små och söta – nu är de stora och stiliga!)
Cutest baby:
My two sons - of course ... (though it was a long time since they were small and cute - now they are tall and handsome!)


Livs största kärlek
Det måste vara kärleken till trädgården och växterna….
Greatest love of my life:
It must be the love of gardening and plants ....



I utmaningen ingår inte någon musikfråga - men jag vill ändå dela med mig av en av de största sångerskorna som någonsin funnits. Tyvärr dog hon alldeles för ung - Eva Cassidy

This challenge does not include any musical questions - but I would like to share with you one of the greatest singers who ever existed. Unfortunately, she died much too young - Eva Cassidy



Utmaningen skickar jag vidare till:
Lena
Madicken
Maria
Hulda
Bea

Vill ni inte vara med är det OK, men jag skulle gärna vilja lära känna er bättre...

9 kommentarer:

  1. Tack för den utmaningen! Skall ta mig an den vid ett senare tillfälle, jobbet kallar efter en stund :)
    Trevlig dag! /Bea

    SvaraRadera
  2. Trevligt att lära "känna" dig lite Helen!
    Musiken gillade jag också - trädgård och musik - de går hand i hand för mig!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  3. Är det sant! Du skojar!
    Ring mig en dag.
    Det var egentligen bara en sak som dök upp i huvuet men sedan tänkte jag ..kansek vem vet..
    du vet impulsiv som man är.
    Tack själv för din fina kommentar det värmer alltid hur många man än får så är din hälsning från DIG.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  4. Hej på dig,
    trodde nästan det var en "bajsblöja" den där bilden med din syster som luktar på ett litet barn - undra om inte vi har en sådan bild också.

    Min Pay it forward - tycker jag att man borde göra lite annorlunda det borde var frivilligt och man borde inte behöva länka - jag tycker det viktigaste är ATT man gör något,
    ringer en vän, ställer upp när det inte förväntas, bjuder på middag....
    så du har ju egentligen redan gjort något - jag fick bo hos dig.

    Din utmaning - jag skall fundera lite så dyker den nog upp framöver.
    För mig är det, päror men med farmors köttbullar!

    Älskar också Mamma Mia och just i kväll har vi sett Arn,
    nu säger jag inte mer för då har jag inget att skriva....
    Kram till dig,
    MB

    SvaraRadera
  5. Jag igen,
    när jag försöker picka dig på blotanica kraschar min webbläsare, så jag vill men kanske inte kan picka dig - du vet att du är bar ändån.
    MB

    SvaraRadera
  6. Don't you just love when passers-by admire your "work" in the garden? It brightens my whole day!

    SvaraRadera
  7. It's nice to read a little about you Helen:) I haven't been here to read a few of your other posts and your photos are great! I don't participate in the memes you do so missed those posts-but enjoyed catching up now. Is that a pussy willow in the first photo? It's lovely...

    SvaraRadera
  8. Roligt att få läsa lite mera om dig. Det vore spännande att få se din trädgård i verkligheten...
    Må så gott!
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Jag har en utmaning till dig! Titta in!
    Ojdå, så ser jag på ditt inlägg om en utmaning till en Hulda. Är det mig du menar?
    Hulda

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)