onsdag 5 januari 2011

2010 - vilket år det var!

Så här års brukar man ju summera året som gått och det tänkte jag också göra nu. Vilket år det var! Det var fyllt med sorg, glädje, studier, jobb, arbetslöshet, hetta, kyla, energi, trötthet, renovering och mycket mer men framför allt har jag lärt känna massor med nya människor och fått en hel del fantastiska vänner.

 Januari
Huset - Eftersom det ju brann en av de sista dagarna året före, präglades månaden av sviterna efter branden. Sanering, nerpackning av möbler och prylar, och så kallt inomhus eftersom det ju var hål i väggen. Lite darrig var jag väl också - tänk om jag inte hade vaknat!
Trädgården - Vintern kom ju strax före jul och i januari var det rejält kallt med mycket snö. Pumpen i dammen la av så jag fick försöka fixa syresättning med en dränkbar pump istället. Det var ganska många gånger jag var ute och hackade hål i isen! Men det lyckades, nästan alla fiskarna överlevde.
Jobb/studier -  Sista terminen inleddes med massor av plugg. Dessutom sökte jag jobb som en galning - ville ju inte gå ut i arbetslöshet i maj.
Livet - Ja, så mycket mer hanns inte med....



Februari
Huset - Inte mycket hände på den fronten, det gick inte att börja reparera efter branden så länge det var så kallt.
Jobb/studier - Praktik på parkförvaltningen, motorsågskörkort och ett stort projektarbete tog all tid.
Livet - Jag sprang på anställningsintervjuer och skickade jobbansökningar på löpande band och var nog ganska stressad över det.


Mars
Jobb/studier - projektarbetet blev äntligen klart och redovisades för allmänheten den 19 mars. På måndagen därefter gick vi ut på vår sista praktikperiod - men för mig var det faktiskt även jobb eftersom jag erbjudits anställning i en växtbutik/anläggningsfirma. Det var verkligen skönt att ha ett jobb att gå till! Jag hade också några uppdrag i min egen firma.

Livet - Min älskade Tessa fick sluta sina dagar, 13 år gammal. På väg hem från veterinären hämtade jag två kattdamer, Selma och Thelma, för ett hus utan djur kan man ju inte ha... Vågen började peka neråt efter toppnoteringen 83 kg i början på året.



April
Huset - Äntligen blev det så milt att det gick att tvätta bort all sot från uterummet, och sedan kom snickarna och började återställa väggar och golv.
Trädgården - Snön försvann till slut och jag kunde konstatera att i stort sett allting hade klarat den hårda vintern.

Jobb - Jag trivdes mycket bra på jobbet och det fanns mycket att göra - så jag jobbade 28 dagar av 30 möjliga under månaden.
Livet - Ja, med tanke på att jag jobbade i stort sett varje dag hanns det inte med något annat. Inte ens städa....



Maj
Huset - Målaren kom och därmed blev reparationsarbetet efter branden nästan klart. Så skönt att kunna använda uterummet igen! Vardagsrummet var förstås fortfarande obrukbart eftersom parketten väntade på slipning, så möbler och böcker fick förbli i sina lådor.
Trädgården - När det är ljust länge kan man vara ute i trädgården till tio på kvällen. Det gjorde att jag trots allt hade rätt bra ordning...

Jobb/studier - De två första veckorna i maj var vi tillbaka i skolan för att kunna avsluta studierna, och en riktigt regnig och råkall dag tog jag äntligen min examen. Sedan var det direkt tillbaka på jobbet - och precis som i april jobbade jag i stort sett varje dag.
Livet - Trots allt jobb hann jag med en tur till Linda i Kungälv och Monne på Tjörn - två underbart varmhjärtade, roliga och givmilda bloggvänner med fantastiska trädgårdar. 



 Juni
Huset - En väldig röra är väl det minsta man kan kalla det. Halva bohaget nerpackat i kartonger, ingen tid att städa när man bara är inomhus så länge att man hinner äta och sova, halvfärdig renovering i både hall och vardagsrum... Nåja, spenderar man all vaken tid utomhus slipper man i alla fall se eländet.

Trädgården - Pappa hjälpte mig bygga en efterlängtad kryddmur, som blev precis så bra som jag hade tänkt mig! Sedan byggde han kompostlådor också av bara farten.
Jobb - Fram till midsommar jobbade jag som vanligt heltid plus nästan varje helg. Lärde mig massor och hade fantastiskt roligt.

Livet - Ingenting hanns med, knappt ens trädgården. Jag började så smått känna mig lite sliten, och vågen pekade stadigt neråt. En bekant mer eller mindre tvingade mig att ta hand om en hund som inte hade det bra - och så flyttade Zaga hem till oss. Nu fick jag dessutom pressa in två timmars hundpromenader varje dag i schemat. ;)

Juli
Huset - Katastrofområde. Tror att jag kanske dammsög en gång under juli månad. Eventuellt....
Trädgården - Katastrofområde. Över 30 grader varmt och i stort sett inget regn alls under månaden (och därför också bevattningsförbud) gjorde att det mesta torkade bort. Bara mina krukor och några nysatta träd fick vatten varje dag, allt annat fick klara sig själv. Det gick inte så bra....
 
Jobb - Jag jobbade de tre första veckorna. Den sista veckan i månaden hade jag semester och tillbringade den hemma i trädgården för att försöka komma ikapp lite. Jag tror inte jag låg i hammocken eller var på stranden en enda dag, trots hettan...
Livet - Stress. En trädgårdsträff i Växjö och en i Värnamo hanns med, tack och lov, så jag fick lite annat att tänka på. Tack Kerstin och Mia (Knatten)! 



Augusti
Huset - Pappa hjälpte mig att måla huset. Långt om länge kom golvläggaren och slipade parketten, så i slutet av månaden kunde jag äntligen packa upp böcker och möblera vardagsrummet. 8 månader efter branden...
Trädgården - Den 8 augusti hade jag öppen trädgård och trots att det hällregnade hela dagen kom närmare 300 besökare! Helt fantastiskt!
Jobb - Jag hade semester första veckan, även om det innebar jag slet ännu hårdare än vanligt för att hinna bli klar med alla projekt i tid. Sedan återgick jag till vanliga jobbet, med helgarbete...
Livet - Som vanligt hann jag inte med så mycket, men i slutet på månaden hade jag i alla fall ett gäng bloggare på träff hemma hos mig, och det blev osannolikt lyckat. Vi hade så himla roligt allihop - vilka underbara människor trädgårdsbloggare är! 


September
Huset - Vattenläcka i badrummet - suck.... I slutet på månaden kom hantverkarna och rev ut allting, så då blev jag helt utan badrum. Mer byggröra...
Trädgården - Allt slit innan Tusen Trädgårdar fick mig att känna mig mätt på trädgårdsarbete, så jag var knappt ute i min trädgård alls under hela månaden.
Jobb - Rullade på som vanligt med extrajobb några av helgerna.
Livet - Nu började jag sacka rejält. Allt slit och all byggröra och all stress tog hårt på både humör och energi. Det märktes på bloggen också, inläggen blev allt färre.

Oktober
Huset - Inget badrum. Påbörjade renovering av utflyttade sonens sovrum, som jag själv skulle ha. Pappa hjälpte till, tack och lov, men kaoset hemma var totalt...
Trädgården - Blev äntligen färdig att plantera några av växterna jag införskaffat under sommaren. Men inte så mycket mer.
Jobbet - Lite lugnare, men istället fick jag en bra kund till min firma så det blev en hel del helgjobb där.
Livet - Segt. Orkade inte fotografera, eller läsa böcker, eller knappt ens starta datorn ibland.


November
Huset - I slutet av månaden blev både badrummet och sovrummet klart, men jag orkade inte packa upp alla flyttlådor ändå...
Trädgården - Tidig frost och sedan snö redan 22 november gjorde att jag tappade det sista intresset för trädgården.
Jobbet - Hårt slit med först anläggningsarbete och sedan inventering tog väl den sista musten ur mig. Dessutom jobbade jag tre helger av fyra med min egen firma.
Livet - Klarade av att äta, jobba och gå med hunden men inte mycket mer. Vågen var nu nere på 68 kg - jag hade alltså tappat 15 kg under säsongen.


December
Huset - Någon timme om dagen började jag lägga på att städa och få lite ordning på allt. Till jul såg huset ut så man vågade att bjuda hem folk igen.
Trädgården - Snötäckt. Dammen var igenfrusen men vattenfallet porlade någonstans under isen, så kanske överlever fiskarna ändå. Jag orkade inte titta efter...
Jobbet - Arbetslös från den 3 december. Jag sökte visserligen andra jobb eftersom Akassan kräver det, men det är inte lätt när man ju vet att man har jobb igen från mars.
Livet - Vågen fortsatte neråt ytterligare några kilo innan den stannade. Jag sov 10 - 12 timmar per dygn, gick med hunden långa rundor varje dag och fick så sakteliga lite ordning på huset igen, och till slut, när året nästan var helt slut, började jag äntligen känna både energi och livslust igen.



Lärdomar av detta inför nya året? Jag ska absolut dra ner på jobbandet. Heltid och någon enstaka helg räcker utmärkt. Firman ska jag ha kvar men inte ta fler kunder än jag har idag. Istället för att må dåligt för att jag inte hinner städa och hålla i ordning ska jag ta in någon som hjälper mig några timmar i månaden. Jag har inga planer alls för min trädgård mer än att hålla ordning i den och göra klart det sista i woodlandrabatten. Det viktigaste av allt är att jag ska ta hand om mig själv och mina vänner och bara göra sånt jag tycker är roligt och mår bra av!

Har ni några nyårslöften?

Ta hand om er!

13 kommentarer:

  1. Vilket händelserikt år du haft! Härlig kavalkad av bilder!
    Ha en fortsatt god fortsättning på 2011! Ser fram emot att det blir "säsong" och hoppas få chans träffa dig live!! (...om jag redan skulle ha "sagt" det: då vet du att förhoppningen gäller!;-)...)

    SvaraRadera
  2. Hej Helen!
    Intressant att ta del av ditt hektiska år. Följde även bloggen 'Blivande trädgårdsmästare', men branden hade jag inte hört om, det måste ha varit ganska omskakande! Vid bloggträffen i slutet av augusti var i alla fall ditt hus och din trädgård i toppenskick. Vad roligt vi hade då! Kul att du tänker ordna en träff i år också, bara du inte sliter ut dig alldeles. Du måste tänka på dig själv i första hand!
    Ha det riktigt bra!
    Christina

    SvaraRadera
  3. Oj vilket år du har haft! Tur att du kommit till insikt att du jobbat alldeles för mycket! Du får inte slita ut dig!
    Ta hand om dig nu! Kram! / Irene

    SvaraRadera
  4. Ja, ett år kan gå väldigt fort när man har att göra - du hade en hel del omkring dig under 2010, minns din brand och tänkte jag aldrig skall raka ur eldstaden ett dygn efter eldning, och det har jag inte gjort.
    Kloka val du har gjort nu när du sammanställt året, jag skulle också kunna tänka mig att leja bort vissa göromål här hemma, vi har pratat om det och det får bli hantverkare till våren.

    Vi får hoppas att det nya året blir bättre, att vi lärt oss något av 2010 och kan njuta mer.

    Trevlig helg :)

    SvaraRadera
  5. Ja du milde vilket år du haft! Inte konstigt att kilona rasa och din livsenergi också. Vi hade i alla fall en fantastisk rolig bloggträff hos dig och jag tyckte att träffen hos mig var så roligt, blev riktigt rörd av dina fina ord om Linda o mig:) Bra att du nu "landat" och tänker på DIG SJÄLV i första hand detta året. Det är bra att ha ett jobb så man kan leva men att leva för ett jobb är aldrig bra;) Ha det gott vi ses snart/Monne

    SvaraRadera
  6. Jösses vilket år du har haft!!!
    Vilken tur att du har kommit till insikt med att det har blivit lite för mycket jobb. Det hjälper ju inte att jobbet är roligt, för rätt som det är så dimper man käpprätt ner, när man minst anar det.
    Vi träffades på bloggträffen hos Kerstin i Växjö. Det var en jättetrevlig eftermiddag om än i gassande sol.
    Var rädd om dej, och som Monne skriver, tänk på dej själv. Och passa på att njut av "ledigheten" fram till i mars.
    / Elinore

    SvaraRadera
  7. Vilken intensivt år du har haft i både framgångar (med examen och jobb) och motgångar (brand och vattenskada samma år!), men du har ju goda insikter om vad som varit bra och vad som blivit för mycket och det är första steget till att återfå kraft och energi.
    Önskar dig ett härligt år med tillräckligt många återhämtningspauser.
    Eva
    PS Du vet väl att du kan prenumerera på en krönika från Stressa Ner www.stressaner.se Då får du en gratis påminnelse varje månad om att ta hand om dig själv.

    SvaraRadera
  8. Men ... vilket år du haft. Men dina beslut för 2011 låter kloka och bra tycker jag. Njut nu av din ledighet. Jag hoppas du får ett riktigt bra 2011!

    /Anita

    SvaraRadera
  9. VILKET ÅR!!!!!!!!!
    Både massa neråt och MASSA UPPÅT!!
    Det var jättekul att ses igen och hoppas det blir av fler sådana tillfällen.
    Linda

    SvaraRadera
  10. Himmel vilket år! Hoppas detta blir betydligt lugnare, men nåt annat är väl knappast möjligt!

    SvaraRadera
  11. Oj vad mycket jag missat. Branden har helt gått förbi mig. Den måste har varit uppskakande. och vilket slit du gjort, med så mycket jobb mm. Hoppas du får ett lugnare och mera stadigt år i år. Fortsätt att nu tänka på att ta hand om dig själv, det är väldigt viktigt att njuta av livet också! Kram Mimi

    SvaraRadera
  12. Jisses, vilket år! Hoppas verkligen att du får ett mycket lugnare och bättre år 2011. Ta och hyr in städhjälp, så att du kan ägna dig år det roliga, trädgården. Och ta det lugnt med bloggandet. Vi finns här när du orkar blogga.
    Hulda

    SvaraRadera
  13. Satt med en viss sorg i hjärtat när jag läste ditt år, brand, din hund, allt arbete som gjorde att du gick ner så otroligt i vikt. Sakta men säkert kände jag genom läsningen att det börjat vända och kära vän var verkligen rädd om dig och ta det lugnt.
    MASSOR med kramar till dig.
    Maria Berg.

    Ps. Vill du komma bort någon/några dagar är du alltid välkommen hit. Lovar att "proppa" i dig mat!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)