lördag 4 september 2010

Med andra(s) ögon

När man går omkring i sin trädgård dag efter dag är det lätt att man till slut bara ser allt ogräs, överblommat, förväxt, felplacerat, felmatchade färger och jag vet inte allt. Det som faktiskt är vackert och välmatchat och bra lösningar försvinner liksom i allt det dåliga. Så ibland är det kanske bra att försöka se sin trädgård ur ett annat perspektiv.
 
Man kan göra som när man var liten - böja sig fram och titta mellan benen. Då ser allt väldigt annorlunda ut. Fast det är förstås lite jobbigt i längden (för att inte tala om vad de annars ganska luttrade grannarna skulle tro...)


 
Man kan också ställa ut en spegel och titta på trädgården genom den. Men det är kanske lite jobbigt att bära omkring på en spegel vart man går...

 
Man kan gå ner på knä och se på trädgården ur hundperspektiv.


Eller så kan man bjuda in ett gäng trädgårdsnördar med varsin kamera - de ser garanterat helt andra saker än man själv gör! =)

Följande bilder är inte tagna av mig - klicka på namnet under bilden så kommer du till fotografens blogg.











Helt underbara bilder - och plötsligt tycker jag om min trädgård igen! =)

***

Bloggträffen blev förresten så lyckad att jag redan nu bokat in nästa datum! Lördagen den 6 augusti 2011 är alla som vill välkomna till mig. Upplägget blir detsamma som i år eftersom jag tyckte det funkade så bra, men det blir andra utflyktsmål. Vilka vet jag inte än, men jag har ju ett helt år att fundera på - och mycket att välja mellan!

15 kommentarer:

  1. Hej Helen!

    Vilken underbar idé... om man vill glädja både sig själv o andra! Fina bilder!

    Ha det gott! kram H.

    SvaraRadera
  2. Det där var en häftig idé! Att låta olika personer fotografera samma trädgård! Ett sånt fantastiskt tema för en utställning. Det blir som helt olika trädgårdar.

    SvaraRadera
  3. Det är det som är efterätten när man haft besök. Älskar att få foton från min trädgård för oftast fattar jag inte ens att det är härifrån fören mot slutet. ALLT blir så annorlunda ur någon annans kamera.
    Jag grattulerar till en härlig trädgård som du då rakt inte skall vara missnöjd med
    Karin //

    SvaraRadera
  4. Ja men sen har du också en så otroligt vacker trädgård!!! Men härligt att se den med andras ögon. Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  5. Håller med dig om att det ser helt annorlunda ut genom andras "ögon" men man kan inte "bara" få en vacker trädgård genom att låta andra fotografera:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Kul inlägg! Härligt att få se sin trädgård med andras ögon! Du verkar ha en underbar trädgård!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  7. Vad fint du har det! Det stämmer precis med mina erfarenheter. Själv har man en tendens att se allt det som inte är färdigt eller det som man tycker mindre om. När vi skulle sälja huset och jag började plocka fram bilder från trädgården till mäklaren så tyckte jag helt plötsligt att vår trädgård var alldeles fantastiskt fin. Och det tyckte köparna också :)
    Ha en skön söndag!
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Din trädgård är ju jättevacker. Skulle vara roligt att få se den 'på riktigt'.
    Ha en bra vecka

    SvaraRadera
  9. Kul inlägg!! Visst är det lite spännande att olika människor ser olika saker. Fast man vill ju förstås, att de ska se samma som en själv! (Man har ju fått en viss teknik i att se det man vill, och sålla bort mindre sköna tvättlinor, bara fläckar i gräsmattan osv)! ;-) AnnaStina såg väldigt mycket vackert!!!!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  10. Du har verkligen en fin trädgård!
    Nu måste jag boka in träffen nästa år i almanackan. Det var ju så kul att träffas!
    Ha det riktigt bra!
    Christina

    SvaraRadera
  11. kanske till och med jag bokar in det!!! träffen:) hoppas ju på att resa neröver nästa år till era trakter..skulle vara så roligt att träffa er alla!
    Ha det gott Berit

    SvaraRadera
  12. Så´n tur det blir blogträff nästa år igen hos dig! Då hoppas jag att......;-)
    Kul idé spana in trädgården från nya perspektiv!!;-) Men din trädgård gör sig annars väldigt bra i "vanliga"!!!;-)

    SvaraRadera
  13. Din trädgård ser fantastiskt fin ut, oberoende ur vilket perspektiv man ser den!!
    Ha det gott!
    //Margot

    SvaraRadera
  14. Du har en härlig trädgård och jag är allt avundsjuk över krydd"lådan" och den härliga "havet" du har utanför hela köket!

    Skall fundera på det där med spegel, det är effektfullt att ha några sådan i trädgården och ja hunden perspektiv känner jag igen!

    Tack för senast och så ses vi den 6 aug 2010, fast kanske innan också!

    SvaraRadera
  15. Men vilken otroligt vacker trädgård du har! Hujedanmej!!
    Hulda

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)