torsdag 30 september 2010

Månadsbilden september

Månadsbilden för den här månaden säger en del om hur jag har haft det.... Bortsett från någon enstaka snabbtur för att se om något blommar (och det gör det ju) har jag inte varit i min trädgård alls under september. Inte rensat ogräs, inte bundit upp, inte klippt ner.... Dels blir det ju mörkt så tidigt att jag inte hinner, dels händer det en massa annat i mitt liv just nu. Toan och handfatet är inte någon excentrisk prydnad, jag har bara inte hunnit flytta dem sedan hantverkarna plockade isär mitt badrum nu i veckan.

September har varit ganska solig, inte alltför kall och det har inte regnat så jättemycket. En ganska trevlig höstmånad, faktiskt. Frostnätterna har hållit sig borta hittills men de närmar sig med stormsteg så i helgen ska jag försöka plocka in mina krukor. Trots goda föresatser har de blivit ganska många i sommar. =)
Jag saknar de fina rönnbären i år - inte ett enda bär finns på mina tre träd. Är det bara jag, eller är det brist på rönnbär på andra håll också? Betyder det att vi får en mild vinter? Eller har de bara torkat bort helt enkelt? ...

Något av det allra vackraste den här tiden på året är de olika benvedarna, med fantastiska höstfärger och ännu mer fantastiska frukter. Här är det en av mina favoriter, körsbärsbenveden, Euonymus planipes.

 Eller min lilla lilla kasperbenved, Euonymus cornutus var. quinquecornutus - plantan är bara 40 cm hög men har ändå lyckats producera 3 st fantastiska små kaspermössor. Det ska bli väldigt spännande att se hur den blir nästa år (om den klarar vintern...)

Min frösådda Echinacea 'Double Decker' håller också ställningarna - och i helgen ska jag absolut ut i trädgården!

Ha en riktigt skön helg!



7 kommentarer:

  1. Benveden är vackra! (Hur säger man riktigt det i pluralis, det lät tokigt hur jag än skrev.....) Du tycks ju ha fått något rafs på din doubledecker, på min har det inte kommit något dubbelt. Minns att jag först stötte på denna hos Moa, och att hennes övre ring var helt "perfekt" i formen! Snygg i och för sig också din! Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  2. Tihi- pikant med toastol i centrum!;-)
    Men oj så det vuxit hos dig! Härligt!
    Benved är verkligen vackert. Förstår inte varför jag inte har någon?!?! Hm....;-)
    Ha det så gott i täppan under helgen!

    SvaraRadera
  3. Fniss, ovanliga trädgårdsdekorationer;)
    Benveden är fantastisk!
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  4. Benved är underbara med sina vackra frökapslar, det häftigaste är nog kasperbenved men den har jag tyvärr inte;) Tvättfat och toastol är ju rätt ovanliga trädgårdsdekorationer men vem vet det kanske är nästa års stora trend:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Jag blev lite förvånad när jag såg din bild och din nya trädgårdsdekoration men jag fick ju en förklaring i texten...:)
    Jag förstår din känsla att du inte hinner med i trädgården men du behöver inte vara orolig. Jag antar i alla fall att det inte är någon som tar ogräset ifrån dig.
    Ha det bra. // Kerstin

    SvaraRadera
  6. Hahaha... det var ju en riktigt rolig bild! Jag skrattar fortfarande! En installation, såklart... mina besök i olika museéer säger att det är en mycket intressant komposition i din installation...
    Hulda

    SvaraRadera
  7. Ha ha, upp med locket och i med en kruka så är ju bilden fulländad! Kasperbenveden gick rakt in i hjärtat på mig. Har aldrig sett den tidigare men nu står den överst på leta-listan. Underbar!!!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)