söndag 4 januari 2009

Vinterpromenad

-8 grader, klarblå himmel och strålande sol lockar till promenad. Det biter i kinderna och man får vara försiktig med var man sätter fötterna eftersom det frusit på slasket från igår, men det hindrar inte att man njuter av promenaden.

Hjälmsjön ligger på bekvämt gångavstånd hemifrån.

Fast klockan är 12 orkar knappt solen över trädtopparna

Ingen som badar här idag...

Abborrsjön har svämmat över så björkarna står i vatten (och nu is). De lär dö efter hand.

Campingen ligger öde och tom

Vid sjösättningsplatsen finns det bara en båt - uppdragen på land

Den här lilla stigen är ofta översvämmad så det inte går att ta sig till badplatsen härifrån

Kaveldun i ensamt majestät

Den här båten kommer nog inte att användas på ett tag...

Vackert med motljus

Ingen som spelar minigolf idag...

... och ingen som spelar tennis heller

Men snart, snart....

6 kommentarer:

  1. Väldigt vackra bilder!
    Ni har haft lika vackert väder som oss ser jag, fast liite varmare :-)
    Skulle vilja kunna vandra vid en sjö så som du kan, visst finns Hornborgarsjön men där finns inga riktiga vandringsvägar. Det finns dessutom en sjö ute i mossen här, men till den går det bara en väg några mil härifrån.
    Christer.

    SvaraRadera
  2. Det här är "Lake District", det finns ett tiotal sjöar inom cykelavstånd från där jag bor. Några av dem skiljs bara åt av en smal stig, och de flesta kan man faktiskt gå runt. Tessa brukar bada vid båtplatsen på bilden ovan när det är riktigt varmt - den ligger så nära att hon inte hinner bli varm på vägen hem igen. =) /Helen

    SvaraRadera
  3. Men hallå där?! Är det här DU håller till? Inte bara skol-helen? Somliga hänger inte med ;) Vad roligt att läsa lite mer om dig och din trädgård så för min del får du "pladdra" på som bara den =) Vilken damm du har! Måste vara otroligt vacker om sommaren! Ibland får jag damm-funderingar men vi har hyresgäster som har en liten pojk med Downs syndrom och han älskar vatten så för både hans och dammens skull, så får jag vänta med det projektet. Annars har jag världens bästa plats för det, det räcker att gräva ett hål, så kommer vattnet upp ;)
    Jag har en blogg på blogger, blev så när jag provade mobilbloggning..... jag har den kvar men den är inte speciellt aktiv, jag håller mig på TB, den verkar vara stabil just nu. Jag lägger till dig på bloglines som jag använder för att ha lite koll på andra :) Vi ses igen =)

    SvaraRadera
  4. Vad kul att du också hittade hit Lotta! Jag är ganska färsk här på blogger, har ju inte ens varit här en vecka än... Får se om jag orkar hålla båda bloggarna igång - men det finns nog material så det räcker och blir över =).
    Dammen var det första jag gjorde när trädgården grävdes upp och det är jag så glad för. Jag kommer att göra lite inlägg här som visar hur den har växt fram - så småningom...

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Det var ju skoj att du hittade mig fastän jag inte är grönfingrad! Men din nystartade blogg är ju för härlig. Jag är ju svag för egna foton, och om de är så vackra som dina smälter jag! Och vilken fin trädgård du ordnat så snabbt! Vi har ju en stor tomt, men knappt något som kan kallas trädgård. Förhoppningsvis blir det något av det, så småningom. Just nu har vi börjat renovera sovrummet, eller rättare sagt bygga ett sovrum med klädkammare. Vi bor i ett renoveringsobjekt och har hållt på att renovera det själva och med hantverkare i två års tid. I sommar ska det målas och sen ska taket läggas om. Sen blir det trädgårdens tur! Man måste ju hinna samla ihop pengar också. Men mest är det väl att vi inte vill bara arbeta och arbeta. Så nu när jag har upptäckt dig kanske jag kan hämta inspiration från dina fina blogg! Jättekul att du fann mig! Lycka till med studierna!
    Hulda

    SvaraRadera
  6. Tack Hulda, så glad jag blir! Din blogg är verkligen inspirerande. Jag ska definitivt lära mig mer om fotograferingens ädla konst - det är ju så roligt. Och ännu roligare när folk uppskattar det man gör... /Helen

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)