fredag 9 januari 2009

Vinter på Norrviken

Skånsk vinter – usch vad jag är trött på den. Den är inte precis någon källa till glädje – man kan inte åka skidor eller skridskor, det finns ingen snö som skyddar växterna mot kylan och lyser upp, soltimmarna är få och inträffar oftast när man är instängd på jobbet. Tvärtom är det med risk för livet man ger sig ut i halkan, eller så blir man totalt genomblöt. Och allting är grått, grått, grått….
Ibland kommer det i alla fall snö som stannar några timmar. Har man tur hinner man ut och njuta av det vita innan det töat bort igen. Igår var en sådan dag.

Eftersom min utbildning är förlagd till Norrvikens Trädgårdar i Båstad hade jag det ovanliga nöjet att kunna föreviga de vanliga turistvyerna i vinterskrud. Se och njut =).


Villa Abelin och barockträdgården


Utsikt över japanska trädgården från Villa Abelins terrass


Vattenträdgården


Renässansträdgården




Rosen i knopp trots -15 grader C på natten




Mahonians blommor lyser som små solar i snön











10 kommentarer:

  1. Beauty has no language barrier...simply stunning!

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra bilder från Norrviken! Härligt ställe att utbilda sig på. Visst kan vintern vara tråkig här i södra Sverige men jag skulle ändå inte vilja vara utan den... :-)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Mycket vackra vinterbilder! Tänk - jag har aldrig varit på Norrvikens trädgård, måste ta mig dit i år :) Våra vintrar är inte mycket att ha men jag får säga, att i år med frost och sol, har det varit vackert. Idag är det mulet och kyligt men snart skall jag ut ändå i trädgården ;) Klippa vinstockarna är det som är först på listan. Ha en trevlig helg =)

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Oooh, vad roligt att se bilderna från dammbygget! Vilket projekt! Och det har blivit så fint, så fint! Vi funderar på att ev anlägga en bäck eller vad det nu kan heta, nerför berget. Vi har ett stort berg på tomten och det skulle ju vara läckert med bäcken som ringlar ner. Men det är så mycket annat som måste göras först. Men det är kul att tänka på! Och så har jag ju gott om tid att hämta inspiration!
    Ha det bra!
    Hulda

    SvaraRadera
  5. Inadvertent farmer: Thanks a lot. But it looks even better when the sun is shining...

    Karin A: Ja, bättre skolsal kan man inte ha. Det är det eviga slasket som jag skulle vilja slippa, snö och kyla är helt ok.

    Lotta: Då har du missat nåt! Jag hoppas jag kan inspirera lite.
    Vindruvorna ja, där sa du nåt...

    Hulda: Ja, det roligaste är nästan planeringsstadiet, när man är full av ideer, drömmar och visioner. Men jag blev nog ganska nöjd med mitt slutresultatet också =)

    /Helen

    SvaraRadera
  6. Ibland tror jag tamejsjutton att vinterbilder är vackrare än sommarbilder!! /Ruben

    SvaraRadera
  7. Jag säger som Ruben ovan ...vackrare än sommarbilder. Norrviken här i sthlm har en härlig is att åka skridskor eller promenera på ....:)
    Tjingeling
    Monica
    ps. vår damm är ca 2x3 meter ds.

    SvaraRadera
  8. Ruben och Monica: Ja, men ännu vackrare hade det varit med solsken. Jag hoppas jag får fler chanser i vinter! /Helen

    SvaraRadera
  9. Thank you for visiting my blog. I love these photos!

    SvaraRadera
  10. Vackra bilder. Norrvikens Trädgårdar var det ett par år sedan jag besökte, men det gör jag gärna om igen.
    Lycka till med sådden av Halesia!
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)