söndag 6 juni 2010

Överraskande trevlig helg

Trots att jag jobbat hela helgen har den bjudit på mycket trevligt ändå.


I lördags eftermiddag hade jag besök av NinaH och några andra trevliga trädgårdsbloggare i min trädgård. De bjöd på många oh och ah och tycktes inte alls se röran och ogräsen... En del foton tog de också - ni hittar säkert några på Ninas blogg.



Muren är klar. Nu ska det gjutas en krans runt överdelen, sedan ska den putsas och vitmenas. Sedan är det snart dags för plantering! 

Mina allra första keramikalster någonsin fick jag också hem i lördags, efter en lite invecklad budkavle där Lindalunda, Lindas mans arbetskamrat, Willabgarden och min snälla mamma alla hade del i att prylarna tog sig de 25 milen från Kungälv och hem till mig (medan jag var på jobbet). Tack för hjälpen allihop!

Den här skylten är tänkt att hänga på dörren.

 
Ett fågelbad med krossat glas i botten som smält ut till en härlig färg. Nu ska jag bara trä i någon form av snören innan det hängs upp i lämpligt träd.



Den här skålen/fatet/fågelbadet (har inte riktigt bestämt mig än för vad det är) är jag nog allra mest nöjd med. Ni ser väl att det är ett funkiablad som varit mall? Färgen blev exakt som förväntat!



Och så lyktan, som den blev till slut. Nu ska jag fundera ut en bra plats för den i trädgården. Just nu har jag ingen aning, men till den 8 augusti ska det nog vara löst....



I höstas köpte jag en ganska misshandlad pinne på Plantagens slutrea. 114:- för ett (om än skadat) trumpetträd tyckte jag var rätt ok. Men den där pinnen verkade ändå ganska hopplös, så den har stått kvarglömd i sin kruka i ett hörn utanför huset hela vintern ända tills nu när den faktiskt började visa livstecken. Och då var det en rödbladig variant - Catalpa bignonioides 'Purpurea'! Den bara måste ju funka att gräva ner, när den nu klarade den här hemska vintern under så förfärliga förhållanden. =)


Jag bär ju hem lite fynd från jobbet ibland. 
Ett variegerat tulpanträd kan man ju bara inte motstå - Liriodendron tulipifera 'Aureomarginatum'. Inte för att jag tror det är härdigt hos mig, men jag måste ju absolut försöka. Även om det överlever kommer det förmodligen aldrig att blomma - men vad gör det med så underbara blad....


13 kommentarer:

  1. muren kommer bli kanon tror jag!

    SvaraRadera
  2. oj vilka roliga projekt du har! Jag har egentligen inte heller tid med betongutmaningen men kunde inte låta bli så jag får väl skylla mig själv att jag är stressad och förkyld just nu... Ditt funkiabladfat blev himla fint! Det borde man kunna gjuta i betong...Hmmm...Nya idéer! Ha det gott, kram jenny

    SvaraRadera
  3. Jag har ett variegerat tulpanträd som är kanon, fryser inte tillbaka alls och växer fort. Du har väl bättre zon än jag (bor vid Ask, Söderåsen)? Det blir säkert toppen. Och Catalapa x erubescens `Purpurea´ klarar sig hos mig, så du har alla chanser tror jag. Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Fina saker du gjort o vilka rariteter du har. Det ska du säkert klara av.
    Lycka till
    Ninne

    SvaraRadera
  5. Åh, vad fina keramiksakerna blev:)) Ska bli kul att se dem irl. Muren blir väldigt snygg:) Tur att man inte jobbar på en plantskola, skulle ALDRIG få ut lön eftersom jag köpt växter för allt;)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Snyggt tulpanträd och roligt att trumpetträdet överlevde behandlingen. Härliga keramikgrejer, och muren blir ju super!! Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  7. Så snygga de blev.... Var i Skara o hämtade mina idag. Är också helnöjd!
    Vilken snygg mur du byggt! Lecablock är ju faktiskt en variant när jag nu inte orkar bygga stenmurar längre ;-) Får prova den varianten nånstans nästa år.... när jag kollat in din lite noggrannare!
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  8. All of your projects look like they were fun to create, and you'll have lots of garden decorations now. I especially like your birdbath from the large leaf. Even with the green glaze, you can see all of the wonderful detail from the leaf veins.

    SvaraRadera
  9. Håller med Dagliljan och tror att ditt tulpanträd klarar sig - de är mycket härdigare än vad som tidigare sagts! (Vi har den vanliga sorten hos oss i eländesklimatet i Norduppland, och den klarar sig galant - den brokiga är väl lite känsligare men hos dig bör det inte vara något problem :-)) Dagliljan hade också superkoll på rätta namnet på trumpetträdet - Catalpa x erubescens 'Purpurea' (korsning mellan C. bignonioides och C. ovata).

    SvaraRadera
  10. Din keramik var super fin, vad duktig du är.
    mvh Lena

    SvaraRadera
  11. Du verkar vara född keramiker - också!!! Imponerad.
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  12. Men vilket projekt med muren! Men det blir ju kul för dig att inreda den! Och keramiken är ju jättefin! Nu vet du vad du kan ge dig på om du tröttnar på trädgårdsjobb! Lyktan är helt läcker! Duktig tjej!
    Hulda

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)