torsdag 7 maj 2009

Ett splittrat inlägg...

A fragmented post...

En liten varning, kära läsare - det här kommer att bli ett långt och rörigt inlägg. Precis som det ser ut i mitt liv (och huvud) just nu.
Jag har inte bloggat lika mycket som vanligt på sistone, och framför allt inte läst så många av andras bloggar. Jag ber om ursäkt för det! Men det är mycket nu...
A small warning, dear reader - this will be a long and messy post. Just as it looks in my life (and head) right now. I have not been blogging as much as usual lately, and especially have not read so many of others blogs. I apologize for that! But there is a lot going on right now ...

Om bara en vecka är vi klara med skolan för den här terminen och går ut på en drygt fyra månader lång praktikperiod. Men det är fortfarande så mycket som ska hinnas med, så de senaste veckorna har varit mycket hektiska. Norrvikens Trädgårdar är ju en besökspark, så vi har kämpat med att försöka få den hyfsat i ordning, dessutom har vi en massa olika egna projekt i parken (läs mer i min andra blogg). När jag har kommit hem från Norrviken har jag fortsatt i min egen trädgård, och när det börjat skymma har jag satt mig vid datorn och jobbat med våra olika projekt. Därför har bland annat mina firmaplaner fått vila lite för tillfället.
In only a week we'll be done with school for this semester and go out on a little over four months long training period. But there is still so much to catch up with, so the last few weeks have been very hectic. Norrviken Gardens is a park open for visitors, so we've struggled hard trying to get it in order, also we have a lot of different own projects in the park (referring to my other blog). When I get home from Norrviken every day, I continue in my own garden, and when the dusk comes, I sit at the computer working with our various projects. Therefore, my business plans have been resting a bit at the moment.


Men på måndag den 18 maj börjar vi praktisera, och då blir det mer normala dagar igen. Jag kommer att vara på flera olika platser under sommaren, och naturligtvis kommer det rapporter från dem allihop. Bland annat ska jag vara en hel månad på Fredriksdal och jobba tillsammans med Philippe Plöninge - det ser jag verkligen fram emot!
But on Monday, May 18, we start our training and then it will be more normal days again. I will be in several different places during the summer, and of course I'll report from them. Among other places I'll be for a whole month at Fredriksdal working with Philippe Plöninge - I am really looking forward to that!

Jag har i alla fall varit på ett första möte med Nyföretagarcentrum och fått svar på en hel del frågor. Så fort jag bara hinner sitta ner och skapa en budget ska jag både ta kontakt med banken och försäkringsbolagen och skicka in en anmälan till Skatteverket. Planen är att ha fått ett F-skattebevis senast den 1 juli. Tack för alla goda idéer om ett firmanamn! Jag har noga övervägt allihop, och just nu lutar det åt att firman ska heta Helens Gröna - Trädgårdsservice. Jag har googlat på det, och det verkar vara ledigt. Jag är inte orolig för att jag inte ska få sysselsättning - det verkar vara en efterfrågad bransch...
Anyway, I have been on a first meeting with the business Councellor and got some answers to a lot of questions. As soon as I only have time to sit down and create a budget should I both make contact with the bank and insurance companies and also send a notification to the taxes department. The plan is to have received a certificate by July 1. Thanks for all the good ideas for a business name! I have carefully considered them all, and right now I'm thinking that the firm should be named Helens Green - Garden Service. I have Googled it, and it seems to be available. I am not worried that I won't have jobs - it seems that there is a demand for this type of service...

Tillbaka till Norrviken och vår utbildning (jag sa ju att det skulle bli rörigt). Det har som bekant varit väldigt struligt ganska länge nu, med exploateringsplaner, överklaganden och jag vet inte allt. Den enorma bristen på pengar gör också att det är deprimerande att försöka göra något bra. Dessutom har huvudmännen bakom vår utbildning fått kalla fötter av röran på Norrviken, så det har varit osäkert om utbildningen ens skulle få fortsätta. Det är lite svårt att få arbetsro (studiero) i en sån miljö. Men vi gör vårt bästa i alla fall, och det är trevligt när tidningen kommer och skriver om oss. Här finns en länk till en artikel i hd.se häromdagen.
Back to Norrviken and our training (I told you it would be messy). It has been a lot of worries for quite some time now, with development plans, appeals, and I do not know everything. The huge lack of money also means that it is depressing to try to do something good. In addition, the owners of our training got cold feet from the mess in Norrviken, so it was uncertain whether the training would even be allowed to continue. There are no peaceful surroundings conducive to work in that kind of environment. But we do our best anyway, and it is nice when the press writes about us. Here is a link to an article in hd.se other day.


Och så ett litet rop på hjälp: Ett av våra projekt på Norrviken är att fräscha upp Kryddträdgården, och där har vi skapat något som kallas "Häxans Hörna". Vi vill visa upp gamla medicinalväxter som numera gått ur bruk pga sin giftighet. De kommer naturligtvis att planteras så inga barn eller andra kommer åt att plocka av dem. Men vi har inga växter! Vi kom igång så sent med projektet att Impectas fröer inte var något alternativ, och Tirups Örtagård har inte lyckats leverera det de hade lovat. Finns det någon av mina läsare som skulle kunna dela med sig av t ex Bolmört, Belladonna, Spikklubba, Munkhätta eller liknande?
And so a small cry for help: One of our projects in Norrviken is to refresh the herb garden, and in which we have created something called "Witch corner". We want to show some old medicinal plants which are now gone out of use due to its toxicity. They will of course be planted, so no children or other get access to pick them. But we have no plants! We started so late with the project so seeds were not an option, and Tirup Örtagård have not managed to deliver what they had promised. Are there any of my readers who could share their example Bella Donna, datura or any similar plant?

Alla bilderna i inlägget är från Norrviken och projekten vi jobbar med där, allt från dammrensning och annan vårstädning till Kryddträdgården och temarabatter.
All images in the post are from Norrviken and the projects we are working with there, everything from pond-cleaning and other spring cleaning projects, to the herb garden and theme borders.

6 kommentarer:

  1. Ett stort TACK - både till dig och dina arbetskamrater som gör ett sådant fint jobb i Norrvikens Trädgårdar. /Ruben

    SvaraRadera
  2. Ert arbete är verkligen imponerande. Men förstår om det också kan kännas trösttlöst när ingen vill satsa pengar på trädgården. (Och väl än svårare få det nu...?...)
    Tyvärr har jag inga "häxörter" att bistå med... (Om det inte finns något "häxigt" bland dessa;-): http://user.tninet.se/~hqb872q/familjesidor/krydd.htm)
    Så roligt hära om hur dina planer om egna firman framskrider! Önskar dig all lycka med det!

    SvaraRadera
  3. Ojdå, det var mycket på en gång. Vad tråkigt att höra om utbildningen, hoppas att det ordnar sig.
    Tyvärr har jag inte sått spikklubba i år.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Det var mycket på en gång, men hoppas att allt löser sig till det bästa. Du verkar ha en sån enstusiasm för växter och trädgård, så det vore synd om utbildningen blev halvvägs sas.
    Hoppas du kommer igång med den egna satsningen och kan ta dig an marknaden.
    Håller tummarna för det bästa! /Bea

    SvaraRadera
  5. Du gör ett jättefint jobb tycker jag och allt kommer säkert att lösas sig för dig och din firma. Bra namn också. Men Norrviken, där mitt barndomshjärta ligger, där undrar jag...fint inslag på Gokväll. Såg du det? För mig var det bara rena turen. Tittar annars aldrig. Men som sagt, fint var det.

    SvaraRadera
  6. Lyca till med det du tänker göra, praktik och eget företag, blir spännande att följa.

    Trevlig helg!
    Ingela

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)