lördag 4 april 2009

Första varma vårdagen - iklädd regnställ.....

First warm day of spring - in rain clothes...

Första riktiga varma vårdagen (ca 18 grader vid lunchtid) - då tar jag på mig regnställ och gummistövlar...
I fem timmar står jag och tvättar både altanen och annat med högtryckstvätten.
The first really warm day of spring (about 18 degrees Centrigrade at noon) - I put on my rain gear and rubber boots ... In five hours, I wash both the terrace and other stuff with the high pressure wash.
Har ni tänkt på hur smutsigt allting blir när man tvättar med en högtryckstvätt?
Man måste tvätta allting efteråt...
Have you thought about how dirty everything gets when you wash with a high pressure?
You have to wash everything again afterwards...

Min hängkatsura (Cercidiphyllum japonicum 'Pendulum') är på väg att slå ut. Den är väldigt torkkänslig så jag är glad att den klarade vintern. Tydligen uppskattade den rotbevattningen jag bjöd på förra sommaren när det var så varmt.
My Cercidiphyllum japonicum 'Pendulum' is about to knock out. It is very sensitive for drought so I am pleased that it survived the winter. Apparently it appreciated the root watering I offered last summer when it was so hot.

Första nässelfjärilen! Jag såg en citronfjäril också, men den ville inte alls vara med på bild.
First small Tortoiseshell this spring! I saw a brimstone too, but it would not pose for the picture.


Våriris - med nyckelpiga
Spring iris - with ladybug


Helleborus 'Blue Lady' - nyinköpt skönhet
Helleborus' Blue Lady '- newly purchased beauty



Det här fotot blir bra att ha till hösten när jag ska gräva ner fler lökar. Jag ser precis var det saknas. Men det hade jag knappast kommit ihåg då utan fotot...
This photo will come in handy for the autumn when I will dig more bulbs. I can see the missing spots. But I'd hardly remember at the time, if I don't have the photo ...

Det verkar som om alla mina fiskar har överlevt vintern. De äldsta 5 guldidarna har klarat tre vintrar i dammen nu. Det finns också två lika gamla guldfiskar, 8 lite yngre guldfiskar, 4 guldidar som jag satte i förra sommaren och så guldidynglen från i fjol - de har vuxit till sig rejält! De är så snabba så de är omöjliga att räkna; det kan vara 14, eller 15, eller kanske 16 st...
Dammen är i stort behov av städning - så det gör jag. Vattnet är varmare än jag trodde. Att gå i över en timme med armarna under ytan och plocka upp gamla växtdelar, alger och annan sörja är helt ok.
It seems that all my fish have survived the winter. The oldest 5 golden ides has passed three winters in the pond now. There are also two equally old gold fish, 8 younger goldfish, 4 golden ides which I put in last summer and so the golden ide frys from last year - they have grown up really much! They are so fast, so they are impossible to count and it could be 14, or 15 or maybe 16 ... The pond is in great need of cleaning - so I do that. The water is warmer than I thought. Going for over an hour with both arms under the surface and picking up the old parts of plants, algae and other dirt is quite ok.

Men vattnet blir förfärligt grumligt av mitt härjande. Det kommer att lägga sig igen efter några timmar och bli klart. Nu har jag dessutom satt igång filtret igen.
But the water becomes dirty from my walking and digging. It will clear itself again after a few hours. Now I have also started the filter again.

Och vattenfallet! Vad jag har saknat det ljudet!
And the waterfall! How I have missed the sound of it!


En del av gojset hamnade på (den nytvättade) altanen. Det var mums för sädesärlan...
Some of the dirt from the pond came on (the newly washed) terrace. It was yummy for white wagtail ...

Både trädgårdsmöblerna och grillen är framme - nu är det vår!
Both the garden furniture and barbecue in place - now it's spring!


Årets första dopp i sjön blev det idag också. Inte för mig, men för hunden...
The first dip in the lake, also today. Not for me, but for the dog ...

Hur har ni utnyttjat denna underbart varma härliga vårdag?
How have you used this wonderful warm lovely spring day?


10 kommentarer:

  1. Inte så effektivt som du.... men jag har jobbat!
    Men i påsk är jag ledig så då kanske jag petar lite med nåt!
    På vägen köpte jag kopåpåse o plantjord så nu kan krukorna få sig en ansiktslyftning ;-)
    Ha dé himla gôtt
    Nina

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det härligt att få gripa ta i grovgörat & skala bort vinter-gojset (jag använder ditt eget "bradiga" ord... om du tillåter!;-)...) både här & där & få fram sin älskade trädgårdigen- redo ta emot & framhäva all spirande grönska, utslagna blommor & nyvaknade flygfän?!;-)
    Synd att du inte kan komma med på betonggjutningen i morgon! Hoppas du kan vara nästa gång vi har träff!!

    SvaraRadera
  3. Vilken härligt trädgård du har. Vattenfall och damm står högt upp på min önskelista. Nån dag så SKA jag ha det.....Julrosen var jättefin. Jag köpte också någon liknande förra året, får väl se om den bjuder på några blommor i rabatten. /Anette

    SvaraRadera
  4. Stackars dig med de kläderna den himla varma & goa dagen, men sen blev det bra kan jag tänka mig!
    Tusen tack för länken, ska bli så kul att träffas! :o)
    Kram lydia

    SvaraRadera
  5. Härligt! Fint fall har du också lyckan att ha. Vi klurar på hur/om vi ska kunna lösa att få till ett fall från den upphöja rabatten där vi troligtvis kommer att ha en såndär (ful, men dock vatten) plastdamm och ner till (den obefintliga) dammen på marken. Ska bli skoj att få se din trädgård när den åter grönskar, säkerligen spännande. Ha en fin söndag / kram

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Det var värst vad du har jobbat! Du får se i mitt inlägg ikväll, vad jag gjorde igår! Inte arbete i någon större grad!
    Hulda

    SvaraRadera
  7. Oj vad du har varit flitig. Men jag städade hela huset igår när det var kanonväder ute. Vattenfallet är häftigt. Man får lite inspiration av bilderna. Men det dröjer ett tag till innan det går att börja utomhus. Ha det bra Ylva

    SvaraRadera
  8. It looks like you have a big spring cleaning, Helen! It reminds me that I need to high pressure wash my driveway and sidewalks! But the weather is so sunny and warm (at last!), I'd rather do some planting! I'm glad your fish survived the winter!

    SvaraRadera
  9. The photo of the spring bulb bed for all reference is a good idea. I have maps of where I planted my bulbs, but after a few years, they are not always in the exact same place. In fall, standing with a big bag of bulbs in one hand, and a trowel in the other, it's hard to remember the great idea you had last spring.

    You must be getting very fond of the fish you have had for a number of years. They must be very clever to of outsmarted all the predators.

    The crocus, iris bulbs, and Helleborus are all glowing in the sun. Even the dark 'Blue Lady' shows shimmery highlight where the light reflects.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)