tisdag 17 februari 2009

Funderingar och frösådd

Reflections and seedlings
Jag tror att jag är på god väg att bli en riktig fotograf.
I think I am on track to become a real photographer.

Min trollhassel är bara en meter hög, så för att kunna ta de här bilderna var jag tvungen att ligga på rygg i snön under den. Mina grannar som tidigare misstänkt att jag var tokig behöver nu inte tvivla längre.
My witch hazel is only about one meter high, so in order to take these photos, I had to lie on my back in the snow beneath it. My neighbors who used to suspect that I was crazy now need not doubt any longer.

Eftersom jag praktiserar några veckor nu var igår första kvällen på mycket länge som jag inte hamnade framför datorn med diverse studier. Istället var det dags att ta tag i frösådden. Jag skulle beställa en sort - det blev 20 hos Impecta och sen av bara farten 10 till hos Odla. När jag gick ut i förrådet för att hämta såprylar hittade jag en del gamla fröer där också. Så nu var det dags att få dem i jorden.
Since I have practic work in my education for a few weeks now, yesterday was the first night in a long time that I didn't sit in front of the computer with various studies. Instead, it was time to take hold of the seedlings. I would order 1 flower - instead I happened to order 20 varieties from Impecta and then just of speed 10 more from Odla. When I went out in the repository to retrieve sawing stuff I found some old seeds there too. So now it's time to get them in the soil.

16 sorter sådde jag igår:
16 varieties were sown yesterday:

Alcea rosea 'Majorette'
Cobaea scandens
Cynarda cardunculus L.
Delphinium 'Galahad'
Delphinium x cultorum 'Rosy Future F2'
Echinacea purpurea 'Double Decker'
Eryngium giganteum 'Miss Wilmot's Ghost'
Ipomoea tricolor 'Heavenly Blue'
Ipomoea tricolor 'Milky Way'
Meconopsis betonicifolia
Mirabilis jalapa 'Marbles Red & White'
Nicotiana alata 'Grandiflora'
Petunia hybrida grandiflora F1 'Ultra Blue Vein'
Salpiglossis sinuata 'Kew Blue'
Hibiscus syriacus
Paeonia suffruticosa
.
Några har åkt ut i trädgården för att få en kylperiod, men de andra står på fönsterbrädan i köket och gottar sig över elementet. Så fort de börjar gro ska jag rigga upp lysrören i sonens rum som ju står tomt nu. Det får bli växtkuvös!
(Jag har redan börjat kolla dem - inga groddar än....)
Some I have put out to the garden to get a cold period, but the other seedlings are standing on the window board in the kitchen over the warm heater. As soon as they begin to sprout, I will rig up Fluorescent lighting in my son's room which is empty now. There may be plant incubator!(I have already started to check them - no sprouts yet....)

Kan någon gissa vilken färgskala min trädgård går i? =)
Can anyone guess what color scheme I have in my garden? =)

9 kommentarer:

  1. *skrattar* Jag kan nästan se hur du ängsligt ligger på marken och hoppas att ingen ska se dig! (Egen erfarenhet). Såg att du också sått Mirabilis. Bra, då vet man vart man ska vända sig om det inte vill sig. Du är härmed utsedd till Förste Mirabilisrådfrågningsexpert! /Ruben

    SvaraRadera
  2. Hoppas du lyckas med Eryngium giganteum. Hoppas att du får så många så du kan sälja några till mig...

    SvaraRadera
  3. Jätteroliga sådder! Jag sådde mina februarifrön idag. Vissa av de du sådde idag sår jag först i mars eftersom jag är i högre zon, och kan plantera ut dem så mycket senare. Grannarna har nog för länge sedan utsett mej som galen, men det är inte på grund av att jag ligger och fotar, jag är bara hopplöst högljudd till naturen! /Mimi

    SvaraRadera
  4. Vad mycket roligt du har sått...du ska se att du efterlämnar en hel massa trevliga växter till barnbarnen..hehe..och tänk så kul för dem att läsa dina bloggar...

    SvaraRadera
  5. Ruben: Men, detta är mitt första allvarliga försök att så - och Mirabilis hade jag inte ens beställt, utan fick den som bonuspåse! =) Jag tror inte du ska förlita dig alltför mycket på mig....

    Lena: Jag har varit snål när jag har sått, bara 5 - 15 fröer av varje sort. Ifall det misslyckas vill jag ha möjlighet att prova igen. Plus att jag har så många olika fröer att jag inte får plats om jag sår för många av varje sort. Men jag lovar, om mer än 3 Silvermarton tar sig ska du få!

    Mimi: Jag ser verkligen fram emot resultatet! Kanske har jag gett mig på omöjliga sorter - men det visar sig väl...

    Tesa: Ja, gamla dagböcker brukar vara kul att läsa - men jag vet inte riktigt om bloggar kan räknas dit... =)

    SvaraRadera
  6. Håper det går bra med sådden din.

    Jeg gjetter at du ihvertfall ikke har mye gult i hagen ;)

    SvaraRadera
  7. Va kul!! Det är verkligen härligt med sådder, man kikar så förväntansfullt när de ska börja gro.
    Ang. vintern här hos oss så är den ganska skön den också. 20-25 på dagarna och 12-15 på nätterna, ibland varmare. Nästan inget regn. Så låg luftfuktighet som gör att man inte behöver frysa. Men kanske ta på sig en filt på natten;)
    Lycka till med sådden!

    SvaraRadera
  8. Jag tackar ödmjukast för ditt ryggläge - det blev ju hemskt fina foton!

    Fotograf - absolut - jag skulle inte tveka en sekund att använda dina bilder professionellt.

    SvaraRadera
  9. Visst är du på väg och bli en riktig fotograf.
    Man får offra sig ibland.
    Oj oj vad många fröer du har sått.
    Roliga dessutom.
    Flitens lampa lyser verkligen hos dig och dina fröer.
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)