måndag 30 november 2009

Månadens bild - november / Monthly picture - November



Sista dagen i november månad. Trots grått och ruggigt väder har faktiskt november varit varmare än oktober, även om det var någon enstaka minusgrad precis i början av månaden. Idag är det 6 grader varmt och regnet hänger i luften. Allt är inte visset och trist heller - bambun är frodigt grön, och krypoxbärets bär har en mörkare röd nyans än rönnens rosa.
Som synes höststädar jag inte min trädgård, för många växter har frökapslar som både är vackra och som uppskattas av fåglarna. Inte förrän om någon månad eller så brukar jag hacka ner det vissna, men jag låter det ändå ligga kvar som marktäckning. Det gäller bara att inte vänta för länge, för då trampar jag ner vårlökarna...

Klicka här för att se hur min trädgård har förändrats över året.

Last day of the month of November. Despite gray and shaggy weather it has actually been warmer in November than October, although there were some frosty days in the beginning of the month. Today is 6 degrees Cnetigrades and rain is in the air. All is not withered and dull either - bamboo is lush green, and the berries of the Cotoneaster tend to have a darker shade of red than the pink of the  rowan-berries.
As can be seen, I do not autumn-clean my yard. Many plants have seed stocks that are both beautiful and appreciated by the birds. Not until about a month or so from now, I use to chop down the withered, but I let it still remain as mulch. But I can't wait for too long, because then I trample down the spring bulbs ...

Please click here to see how my garden has changed during the year.


10 kommentarer:

  1. Ja, nu har det varit en lång och tråkig november, men varmt förstås, men ytterst grått och trist vad beträffar och nu hoppas jag innerligt att inte mina perenner ruttnar i den enormt blöta mark som vi har och nu verkar köldnätter att komma och det fryser på bar mark, bådar inte gott för en ny säsong!
    Trevlig kväll! /Bea

    SvaraRadera
  2. Du har verkligen lyckats få till en rabatt som är snygg hela året! Ser fram emot din bloggträff fram i sommar när vi får tillfälle o se den med alla sinnen ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt o få inte ont i magen av allt godiset
    Nina

    SvaraRadera
  3. Härligt följa årets gång!

    SvaraRadera
  4. Kul idé med månadens bild, här kan man ju verkligen se årets skiftningar! Tack för alla fina och uppmuntrande ord om mina kransar, nu rullar det bara på! Ha det gott, Jenny

    SvaraRadera
  5. Jätte kul att få följa med din trädgård ett helt år. Mmmm maj är min favorit.
    Kram Tyra

    Har din bladkaktus blommat nu?

    SvaraRadera
  6. Nu har jag tittat på alla dina månadsbilder i ett svep. Väldigt kul att se förändringarna. Du har färg och struktur också i sena npvember - blir jag impad av. I Sverige är det ju onekligen inte alldeles lätt.

    SvaraRadera
  7. Du har en hel del färger i din novemberbild, härligt att se!
    Ha det bra
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej Helen,
    hoppas allt är bra med dig!
    Jag gillar verkligen din månadsbild med så många växter representerade. Läckert och jätte kul att följa!

    SvaraRadera
  9. Ser ju inte alls hösttrist ut hos dig. riktigt vackert. Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Med minusgraderna i natt (i alla fall i Helsingborg) händer det plötsligt en massa med växterna - som knappt vissnat ner innan. Ditt tips om att klippa ner om någon månad o låta ligga kvar är jättebra. Så ska jag göra i år.
    Hej hej
    /Ann Marie

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad när du lämnar en kommentar. Den kanske lär mig något nytt som jag inte visste, eller så får den mig bara att le. Oavsett vilket uppskattas det! =)